Sunday, November 15, 2009

Mari Hiburkan Hati


Asik entry sedih2 je..Meh layan Luqman beraksi :P  Dah bole duduk dh mamat nie. Kite dudukkan la, tapi. Die lum pandai duduk sndri. 2 hari lepas die dh bole merangkak. Tp lum gerak lagi aaa just goyang3 patu kedepek, die jatuhkan diri. Lepas tu xctd gile n kitai2 tgn kaki laju2 lps jatuh tu. Ish3...Lg...skang dh pandai sebut mamamam.....babababa. N sgt ske loncat2 bile kite pegang ketiak die tu, ala2 timang diri sndri la nih. Adoiii....lenguh tangan diwatnye. Badan tu bukannye ringan.


K la...njoys d pics...


Tengok...I dah bole duduk tau



Haa...ape tu?



Luqman dan teddy bear



Abis la kau teddy bear




Kite check idung die, tengok ade napas tak? Patu bole wat CPR



Alamak..mau tumbang sudaa...



Posing lepas tumbang



Jage2 Cik Salmah..



Leceh la mcm ni..Asik tumbang je...



Lubang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku...



Ape lagi aku nk wat lepas nie ek..



Abah sibuk snap gmba..Mama sibuk layan notebook..Xde sape nk layan luqman..Hmm..



Eh, ape tu...macam menarik je..



Mama, Luqman nk pnjam mouse jap



Aku la Si Hijacker Kecil..Ngeh3..



Ooopss..



Mama nie nk kne nie. Xmo pdulik Luqman ek? Jom gusti mama..



Abah...tolong...Luqman nk smackdown mama nih..



Lawa tak?



Nenek kate dagu i macam Alfred Hitchcock



Klaka la dorg nie ramai2 wat muke pelik2. Saje je nk wat aku ketawe kan..


Nie pulak antara aksi Luqman yang sangat ceria

Saturday, November 14, 2009

Hati Tertinggal Di Rumah - Part 2


Aku blk kje lewat skit smlm. Ade kje nk disiapkan. Igtkan dpt la elak jem. Sekali tersangkut jugak. Haihh...Hati sangat tak saba nk jejak kaki kt umah, maklum la sejak dua menjak hati tertinggal kat umah nie kan :P  Smpai umah dh keletihan..pale lak berdenyut2. Tapi ase sgt lapang...bile nmpak abang..nampak luqman..my loved ones..Dorg pon mcm hepi je nmpk aku :)  Hmm...lupe sume penat n sakit pale td.

Luqman baru susu, so aku decide utk makan dlu. Abang lak mmg tgu aku blk, nk mkn same2. Aku pon sendukkan utk die skali. Gelembung2 kt muke abg sdh mule kering, esp yang kt muke. Just kt tgn je yg still berair2. Cume, aku pasan die jd susah nk ckp, sejak aku blk td. Die mcm byk je nk citer2, tp...bole bukak mulut kcik je. Gelembung besa kt bibir tu hari dh surut n wat bibir die jadi kering n merekah. 


Kami pon mule mkn. Tapi aku dpt suap 2 suap je. Lepas tu aku lari ke dapo...aku xmmpu tengok lg. Ilang dh sume macho yg cube aku ctrl selame 4 hari lepas. Aku breakdown. Bkn luluh lg dh, hancur terus atie aku tengok betape seksanye abang mkn. Mulut die agk besa n dh bese nganga besa2 bile mkn. Pastu pulak mmg jenis org mkn nasi, bubur ke mee ke xbape. Susah payah die cube masukkan nasi dlm mulut, nk makan, yang dpt masuk bbrp bijik je. Tu pon lps ditolak2 dgn jari. Mule2 tu aku suggest aku yg suap tp isau takut die sakit, aku suggest pakai sudu lak pon macam lagi susah je. End up mkn pakai tgn jugak. Tp mcm tu la...Sian aku nengoknye. Die lapa...Tapi just mampu mkn skit2 mcm tu je  :'(


Tersedu2 la aku kt dapo tanpa bunyi sb nk cover line tapi air mate tahap air terjun. Sungguh...abis dh pertahanan aku. Mkin sb badan penat pon same kot, wat aku xdpt nk kuat mcm bese. Ya Allah...kesiankan la abang. Bia la die cepat sembuh...


Tibe2 rase hangat, abang dtg peluk aku yg tgh menekup muke kt tepi peti ais. Lagi laju la air terjun...mcm baru lepas ujan 3 hari xbenti gamaknye. N yes, die still ckp, 'Abang ok je..xsakit pon.'.


Hari nie, kulit muke makin kering n terik. Tetiap hari aku akan lumo die dgn jeli gamat tu. Mmg nmpk la perubahan. Kulit pon ade yg dh tertanggal, nmpk kulit baru yg masih pink. Cume...again...bibir die. Jadi makin teruk. Merekah smpai luke.


Tadi, die men2 dgn Luqman, hepi je. Aku tengok pon hepi. Tetibe terdiam. Berdarah dh mulut die kt tpt bibir yg merekah tu. Sian sgt aku nengoknye. (Tp aku dh ok, so bole la smbung control macho...haihh). Lg sian waktu nk sapu jeli gamat lps die mandi td. Gigil2 tahan sakit sb byk rupenye luke kt mulut tu. Hmm...Cian abang. Xpe ye sayang...xlame lg baik k. Sikit je lagi...


Wednesday, November 11, 2009

Hati Tertinggal Di Rumah...


Entry ni aku nk sgt post smlm. Aku taip separuh dah. Tapi xsmpat nk abiskan. So aku smbung arini. Aku nk post jugak, untuk jadi ingatan n kenangan utk aku kelak :(


*****

10 November 2009, Isnin

Aku EL smlm (11 Nov)...

Isnin lepas, aku g kje macam bese. Tapi aku bawak kancil merah mak, instead of my neo, sb abang nk bawak neo tu g servis. Dah over due. Patut aku bawak waja abang, tp sebab macita nk pakai kete tu utk g amek souvenirs amende tah 4 opis die, makenye aku bawak la kancil tu...


Neo tu auto. Aku bwk sejak lps bsalinkn luqman. Pls note tat ia bkn la kete baru. Dah lame xdrive manual, kjutan budaya jugak la mula2 drive kncil tu, mane dengan xpower sterengnye, mane dgn signal n viper terbaliknye. Seyes kelam kabut. Tetibe ase mcm budak baru dpt lesen. Ish3...Tapi Alhamdulillah...slmt jugak aku smpai opis n blk smula ke umh, in one peace. Pheww.... :)


Isnin tu merupakan hari biasa, same mcm hari weekdays lain sebelum nie. Everything's seemed...ordinary...

Blk umah petang tu, tgk mak sdg bg luqman sdg susu, so aku pon g la mandi. Then turun, men dgn luqman.

Hari dah senja. Xlame lepas tu, azan pon berkumandang kt tv. Aku pon layan luqman denga n tengok azan when my phone starts ringing. Abang call...


Bia jap la...tgu azan abis...kate aku dlm atie...Tp atie aku ase xsedap. Aku biakan jugak.


Azan masih berkumandang...bunyi pintu. Abang balik. Aku toleh, die naik tangga, smbil signal aku suh naik atas. Dalam atie ase nk duduk lagi, nk tgu azan abis. Nak teman luqman denga azan. Tapi...aku naik jugak. Pelan2...smbil dukung luqman.


Smpai bilik. Aku nmk muka abang berkerut, cemas.

'Ayang, abang accident.'
'Hah?! Abang ok x?'. Mate aku terbeliak. Aku perati abang, xde luka. Tapi...muka die merah n ade kesan mengelupas. Tangan die mcm bengkak, merah. Terase jantung aku laju je berdegup.
'Kete overheat. Abang kene air radiator.'
'Ya Allah!'. Ase jantung mcm benti berdegup jap.
'Kete overheat kt Hiway Sg. Buloh. Bkn la radiator yg kt depan tu. Bekas plastik air tu. Ingatkan kosong n sebab tu overheat. Skali dlm tu penuh air. Bukak je memancut air kua. Nasib baik sempat tutup mate. Muke  & tgn abang sakit gile tp abang tahan je n drive balik. Td abang dh g Klinik Kita (klinik plg dekat dgn umah), tp doktor blum smpai. Abang dh ase pening2 nie.'
'Jom g klinik. Ayang bawak abang g klinik skg'

Aku mengucap pnjang...Ya Allah....siannye laki aku. Susah payah die cube balik dgn penuh kesakitan.  :'(


Macita lum balik. So aku bawak abang g klinik dgn kancil. Dgn tangan yg sejuk aku bwk kete. Aku tak nangis. Tapi tangan terase skit gigil. Aku tak benti2 mengucap. Isau yg tak tergambar. Tp dlm mase same sgt bersyukur abang masih ok, masih bole nmpak, bole cakap, bole jalan.


Ikutkan atie aku sgt2 nk bawak abang g hospital. Tp...area umh mak aku tu. Hospital yg paling dekat adalah Tawakal n Pusrawi. Pukul 7 sku petang. Situ mmg area jem gile nk mampos. Aku nk abang be treated asap. Option plg senang adalah klinik terdekat.


Ayat 1st dari doktor waktu nmpak abang, 'Ya, sakit ape? Demam eh?'.

'Saya kne air panas doktor'
Hish doktor nih...men ckp je tanak pandang. Lepas tu baru nk panic.
Check jgn tidak, die suh assistant die amek air suam campo garam yg bese dpt kalu cirit birit tu, bg abang minum. Then die sapu2 krim lbh kurg, bg pain killer, antibiotik n mc 3 hari.
Bil smpai..amek ko RM83. Ish3...

Time nie stil blum menggelembung lg. Nasib baik jugak kot, kulit abang tu agak gelap. Kalu la secerah mu'adz ke..Kompem la dan2 tu gk kne anto spital. Haihh...


Abang makin kesakitan. Ase mcm lame sgt nk tgu ubat. Aku suh abang dok dlm kete. Selang bbrp kedai, ade farmasi. Aku redah, nk cari jeli gamat. Dapat la yg kcik. Bole tahan mahal setiub kcik tu, RM21. Ade 1 je tinggal. Alhamdulillah...Xpe la. Janji ada. Nt aku cari lg kt tpt len pulak. Ikot atie aku xckup setiub kcik nie.


Smpai umh, abang stil cube control. Die makan n ckp skit. Tp dlm keadaan xbape nk ketentuan. Aku tau die kesakitan. Siannye laki aku. How i wish, aku dapat kurgkn sakit die dgn ape care pon :( 


Tak lame, kami naik. Luqman mmg aku tinggal gitu je sejak tadi. Terase syukur aku still ade kt umah mak. Kalu kate la aku kt umh sndri. Entah la..aku pon xtau cmane keadaan kami. Sesungguhnya Allah Maha kaya...


Kt bilik, abang baring je kt lantai. Badan mula gigil menahan sakit. Dh mkn pain killer n antibiotik. Tp...mkin ubat lum jalan. Luluh hati aku tengok die kesakitan mcm tu. Sungguh...Aku ase sgt xberdaye. Xberdaye nk wat pape. Betape sgt aku harap aku dpt wat sesuatu utk bentikan ase sakit tu. Tapi aku mampu tengok je. Aku keraskan hati, supaya air mate tak tumpah. Aku perlu kuat. Nie bukan masa utk breakdown. Aku perlu kuat utk abang. Terbayang waktu aku tersiram tangan aku dengan minyak panas yg tumpah. Ase sakit tak tertanggung, smpai aku nangis waktu tu. Ini kan pulak lecur kat seluruh muka n sebelah tangan. Ya Allah...bagi la abang kekuatan. Air mate abang bergenang...


Tapi abang still cube belagak macho.

'Ayang jangan a isau. Abang ok je'
Banyak la ko punye ok, dlm hati aku. At least, i'm not ok. Tp...aku pon cube belagak macho gk. Haihh...

Dalam pada tu aku cube lumur2kan jeli gamat tu kat abang. W/pun muke n tangan die dh ade krim ape tah yg doktor td tu tepek2 dgn xratenye. Aku lumurkn jugak lagi dgn jeli gamat yg aku bli td.


Makin lame, abang nmpk lebih tenang. Aku harap pain killer yg die mkn td dpt wat die ilang ase sakit. But i doubt it. Tp...at least abang nmpk lebih lega dari td. Dah tak gigil lagi.


Cume...skang sumenye mule menggelembung. Tangan, muke n bibir especially. Makin lame makin kembang n besa bibir abang.

'Ayang, tengok, abang mcm nigger kan?', smbil cube sengih2 kt aku dgn bibir bgkak tebal.
Dlm keadaan mcm nie pon die stil nk wat lawak lagi. X klaka ok! Tapi, aku just senyum je...control gak nih.
'Tak de la. Mane de mcm nigger.'
Mmg la xmcm nigger. Sbnye, aku ase...mkin lg besa kot dari bbir nigger. Ish3...

Cian abg mlm tu, susah nk tdo. Mst sgt xslesa n sakit. W/pun die keep on kate xsakit. Haihh...Aku tau, die wt gtu sb xmo aku isau. Tp...atie sape la yg xkn isau. Die cube surfing n men gamen tah bile die tdo. Sb mlm tu, dh ko 12 lbh mcm tu, aku pon tumbang...


11 November 2009, Selasa


Aku EL n dok umh. Luqman pg2 dh kjut aku, dlm ko 8 mcm tu. Aku kepungkn katil nk g mandi.(istilah kepung utk deretan bntal keliling katil utk prevent luqman dr jatuh. Dh lasak mamat nie. Duk la men guling2 mcm tenggiling die tu.) Then aku pon turun. Bbrp kali aku naik to check on abg, tp die still tdo. Sian die, mst xdpt tdo mlm td. Mak cdg nk msk sup ayam. N aku pon cdg nk bli mkin lg 2 tiub jeli gamat. So, lps bfast n luqman mandi, off i go to Giant.


Blk dr Giant, trus aku g jenguk abang, baru jage. Amek ko muke die. Lg teruk dari smlm. Tangan die lagi la. Bgkak gelembung tu skang dh berair n besa gile gelembung tu, mak aihh, melayut3. Ish3...mmg la sgt ngeri. Die nk mndi gk. Tp blum smpat nk g mndi, air dari gelembung tu mnitik2 dh. Besa sgt. Kulit tu dh xlarat nk tampung air dlm tu byk sgt. Ish3...Aku pon siapkan peralatan 2 operate :P Igt nk tolong operate. Skali die xbg, nk operate sndri  :P


Pendek citer, lepas mndi, air tu pon dikuakan mane yg dpt n aku lumur abang dgn jeli gamat. Punye la kompelen mamat nie, isau sgt aku letak jeli tu tebal2. Haihh...All in all, abang nmpk lbh ok. Die menggagahkan diri wat mcm xde pape. Turun bwh, makan sndri, bace sokaba. Tp muke die seyes ngeri ok. Sape tengok kompem seriau je, mcm terase2 sakitnye. Tp die rilek je. At least, he doesn't show it. Malah, cube berlawak n seemed happy n bubbly as usual. What a wit. Kalu aku, msti sgt down. Dah la sakit, muke teruk, asik tpk bile nk baik, patu ngeri tngok gelembung2 tu. Ish...Aku sgt kagums dgn die. His positive thingking n attitude in hard times like this is really something tat i shud learn to acquire. Yang tak tahan tu, dalam pada sakit2 gitu, ade hati lagi tu nk tolong aku jg luqman. Hmmm...abang...abang...


Ikotkan atie, aku nk EL lagi esoknya (Rabu). Tp...abg suh g kje gak. Ckp die xpape. So...dengan berat atie...aku g jugak la kje. W/pun mlm sblm tu luqman agak meragam. Byk kali gk bgun, nangis2. So tats how i got the name 4 this post. Sb aku berjaya membawa badan aku ke opish. Tapi...hati aku tertinggal di umah :(



Thursday, November 5, 2009

Revamp in progress...



Kawan2...


Sori ek kalu view xbape nk besh. Dlm proses revmp nih. baru start mlm td. tah bile la bole complete. It's an ongoing process. So wajah blog nie akan dibaiki dari semasa ke semasa.


Okies...



Monday, November 2, 2009

Dear Luqman...


Assalammualaikum Luqman,


Mama sgt2 xsaba nk balik sebenarnye. N patutnya mama dah on the way balik skang, tapi belum lagi. Mama sedang pam susu. Lewat sikit hari ni sebab tadi mama ada training Oracle Business Intelligence, pukul 5 lbh baru abis. N b4 balik, mama nk smyg n pam susu dlu.


Kat opis, mama slalu teringat kat luqman. Slalu terbayang muke comel n mon2 luqman tu, kaki n tangan ubi tu, yang kadang2 jadi mangse gigit mama yg geramkan luqman. Kadang2 smpai luqman nangis :P Slalu tebayang gelagat2 n macam terdengar2 je sore luqman.


Diam x diam, kejap je luqman dah 6 bulan. Dah makin besa anak mama. Dah makin kuat n aktif. Hari2 ade je perkembangan baru. Pesat betul perkembangan luqman sejak 2 menjak nie. Bile teringat balik, waktu luqman baru2 lahir, sgt kecik n halus. Sgt fragile. Xrase pon bile dukung luqman waktu tu. Tapi sekarang...mama slalu xlarat nak dukung luqman lame ^_^


Kat lua sedang ujan. Skang mmg slalu ujan. Kan best kalu waktu mama dalam pantang dulu cuace macam ni. Msti kite due sgt nyaman. Waktu mama dalam pantang lepas bersalinkan luqman, cuaca sangat panas. Kadang xujan berhari2. Smpai naik ruam2 mama diwatnye. Mane kne makan jamu, mane nk berbarut, berstokin, berbungkus bagai. Berpeluh2 n sgt9 xselesa. Smpaikan luqman pon rimas berbedung, smpat bedung smpai sebulan je. Ish3...


Sebenarnye...smpai skang pon mama macam xpcaye mama dah ade anak. Ape lagi anak yang sgt comel n montel macam luqman. Luqman baik sgt...tu pon...kalau pandai tackle n layankan kerenah2 die :P


Mama slalu perati n belek luqman waktu sdg susu kt mama. Terase puas dapat besarkan luqman dgn susu mama sndri n tak bergantung dgn susu formula. Cume awal2 dulu, mase baru lahir, terpakse jugak mama bagi luqman susu botol. 3 hari. Campo sehari waktu luqman baru lahir, kat hospital. Alhamdulillah...smpai skang luqman sgt sihat. Paling2 pon dedar sikit lepas kne cucuk yang 5 bulan n 6 bulan, baru2 nie. Selseme pon stakat idung berkerak2 dengan taik idung, waktu Mak Iti n Unty Misha dilande wabak seseme tu hari. Alhamduillah sgt.


Skang nie, genap seminggu 2 hari luqman mula makan. Luqman makan nestum beras, campo susu, sekali sehari, waktu tengah hari. Buat masa nie, sumenye nmpak ok. Tapi luqman stil kne minum susu tau, jangan malas2 ^_^


Luqman sgt suke denga azan, org ngaji atau lagu 'Panggilan Haji' :p comel je. Nt luqman akan diam n tekun je denga. Gerak pon tak. Alhamdulillah...sejuk atie mama sayang. Sian luqman, dlu waktu luqman dalam perut, mama slalu ngaji, tapi skang...kurang berkesempatan. Slalu pun asik ulang ayat kursi & 3qul je kat luqman. Mama slalu doa n harap, nanti bile luqman besa, luqman akn jadi anak yang baik n soleh.


Abah paling suke waktu pagi. Sebab abah kate, luqman sangat baik waktu nie. Sgt aktif n murah senyum. Luqman memang...memang sgt xctd tengok abah. Msti senyum lebar meleret2, maklum la...peminat fanatik abah. Macam mama :P


Walaupun luqman baru 6 bulan je lahir kat dunie nie. Tapi banyak jugak yang perangai luqman yang dah bole nampak, ikot sape. Luqman budak penggeli, cepat bosan, sensitif kt bunyi n cahaye (esp kalu waktu sedang menyusu atau nk tdo), macam mama. Tapi kalu part gaye tdo n mengeliat, sebijik mcm abah :D Sgt comel kalu tengok luqman n abah yg sdg tido pagi2 waktu mama nk g kje. Nak wat mcm mane. Mama kje jauh. Pkul 6 suku pg dh kne gerak g opis. Slalu tinggalkan luqman n abah yg sdg lena tdo :(


Buat masa nie, kite duduk umah nenek dulu ye luqman. Tp mkin xlame. Nt mama cube cari nursery/pengasuh yg ok utk jage luqman. Kalau ikotkan atie, hati mama nie lagi senang n tenteram kalau luqman tinggal dgn nenek n atok. Tp...mama xbole selamenye nk harapkan dorg. Dorg pon dah tue. Cian dorg penat. Isau mama kalu2 luqman susahkan dorg. Slalu mama doa supaya luqman xsusahkan dorg sepanjang mama kerja. Kadang2, ase macam nk benti kje je jage luqman. Tp...mama kne kje. Xbole nk harapkan abah sorg kje, cari rezeki utk famili kite. Kite pon bkn org senang sgt. Tp alhamdulillah...wat mase nie, sumenye cukup.


Ok la sayang, mama nk kemas dah ni. Baru sudah pam. Alahmdulillah..dpt la dlm 22oz sumenye, rezeki luqman utk hari ni. Sian luqman sdg tgu mama kat umah. W/pun luqman slalu wat muke jual mahal kat mama, tapi mama tau...luqman syg mama n ske kalu mama ada dgn luqman kan?  :)  Mama sayang anak mama sgt9. Xsaba nak balik peluk manje mama tu.




Thursday, October 22, 2009

Test lagik..

Waaa...bole la... (gile sengal pompuan nih :P )

Mari kite try format font skit. Hihikkkk...

:D

Test updating from email...

Test updating from email...

testing..testing...

Ct ajar smlm. Tp die kate kne setting thru dashboard. but since aku xle access blogspot so xle a nk ubah setting.

Nie dpt access jap nie. Mari kite cube!!

:D

Kenape?!!!!


Waaahh...network admin opis aku nmpknye telah terlupe nk block blogspot scr tetibe. Mari kite manfaatkan sebaik2 nye. Yeee aaa... :D

Huhu...aku sgt sedih n pd awalnye agk tensen. Sb opis aku kini telah disablekn fesbuk, gmail chat (either gtalk or gmail nye chat kt tepi tu), editing blog @ blogspot (bace blog je bole) n even flickr. Ooohh tertekan nye....esp yg last tu sb aku xdpt g nengok gmba anak aku kt flickr  while in the opish :(  ...


Tu jugak la reasonnye aku dh lame xupdate blog nie. Nk update kt umh mmg la xsmpat :( wpun sbnrnye aku ade sgt byk mende utk dikongsikan.


Pelik gk ade lubang kt sni (ter dapat bukak blogspot utk update blog). But dunno 4 how long....Better post tis one 1st :D



Thursday, October 1, 2009

Jalan Raya - The Journey


Saje nk update skit citer pasal raye lepas...pulak tu ade skit gmba...bole la jadikkan sesi mari bercerita :P

*****



Kuala Sungai Baru, Melaka - 26 September 2009

Mak aku ade ramai adik badik. Salah sorangnye adalah Pak Tam Mustakim yg reside di Kuala Sungai Baru, Melaka. Anak die kawin hari Ahad, 27 Sept. Memandangkan waktu aku kawin dulu die datang kenduri aku, mak rase sgt obligated utk pegi kawin anaknye, a.k.a. cousing aku nih. Name je cousin, tapi aku tak kenal pon die. Aku kenal bapaknye aje. Puncanye, waktu kami adik badik kcik2, abah slalu ngelat g beraye rumah adik badik mk aku. Let alone g berziarah. Mak slalu sedih. Tp...die xtau drive n depend on abah aku je kalu nk ke mana2. Makanye, jadik la ktorg xbape nk kenal adik-badik mak. Cousin2 aku belah sane, lagi la pulak...

Disebabkan xmo g jalan hari Ahad sb Senin dh nk kje, nt penat, maka kami layankan jugak la bawak mk ke Melaka jmpe adiknye tu. Bole la die jalan2 kit smbil jmpe sedara mara skit.

Kami g ber-7 (Mak, aku, abang, macita, psah, ira & luqman), naik 1 kete. Mmg pack la kalu ber-4 kat blkg tp, kalu nk naik 2 kete, mcm alang2 je. Tapi cian la dorg kt blkg bersesak2, smpai Psah nangis pening pale. Ish3...Kami btolak ko 130pm. Smpai sane dah Asar sb sesat2. Nie sume sebab peta kad kawin yang xbape nk betul. Ish3...

Nasib baik Pak Tam ade sewe chalet utk sedare2 yg dtg dari luar Melaka. So dapat la kami tumpang smyg dgn agak selesa. Pe tah name chalet tu. RM90/mlm n ngadap pantai. Kemudahan bese je la, 1 katil queen, peti ais kcik, tv, air cond (xde kipas), toilet, sejadah dll.



Nie gmba waktu kt tepi pantai. Abang nmpk tinggi kan waktu nie. jenuh jengket tu :P  Tpt nie sgt dekat dengan Pengkalan Balak. Waktu nie baru smpai. Sume xctd tengok laut. Abah luqman lagi la. Terus sinsing suar xsaba nk masuk air dgn camera n tripodnye :P xla masuk air. G kt gigi air je...hehehe...

Nie gmba mama n luqman...echehh..eksyen mamat nih...



Kalu part wat muke sombong bkn main, tapi letak kat air terus cuak. Ish3...smpai jatuh terus kening die :P



Gmba nie lak abah luqman suh lambung luqman. Tapi mama xla lambung pon, angkat tinggi2 je. Bape kali take daa...terik urat2 lengan mama. Ish3...tengok la peha ubi tu (geleng2..)



Nie lak gmba mama n abah luqman dating. Dating la sangat...Tu (mama) senyum lakonan je tu sebab ari dah Magrib abah luqman dok sibuk2 lagi nk amek gmba dekat sunset. Haihh...



Lepas gmba nie, nk balik dah la konon. Tp sblm blk nk g umh Pak Tam tu dulu, pulang kunci. Alih2, ko 9mlm baru btolak dari sane ke KL. Smpai la umah ko 11 lbh mlm. Ish3...

- End Of Journey #1 -

Wednesday, September 30, 2009

The Dark Side of My Hari Raya...

Smlm aku EL. Luqman meragam lately, sejak cuti raye lepas lg. Jalan raye n balik umh mlm2 (pkul 10pm-12pm). Bile die tdo pon slalu mcm gelisah n merengek2 mcm ngigau. Slalunye start lbh kurg ko 2 smpai la pg, sebelum subuh. Lepas subuh ok jap. Tapi ko 730 cam tu nt mamat nie jage dah...Yang pening palenye dah tentu la aku, xcampo bangun nk susu lg...ish3...(cume kalu waktu cuti, ade abang yg sgt baik atie, take over jg luqman dari pkul 730pg sb aku pulak nk tdo). Ish3...

Tp, EL smlm bkn sb penat n xlarat semate2...aku gune kesempatan tu utk bawak luqman g cucuk yg 5 bulan tu. Alhamdulillah...skali lagi luqman xdemam. Tapi mkin badan/peha mon2 die tu ase xselesa kot, merengek die lebih skit, start dri ko 6ptg. Ish3...

Raya kali nie...aku sedih. Bkn sedih yg syahdu syahdan tu. Aku sedih sb...aku amek cuti 4 hari (which = 10 hari campo sume), tapi aku xdpt spend cuti aku utk diri sndri atau utk famili comel aku. Bkn la nk merungut...just nk lepaskn ase sedih nie, yg even smpai arini pon xilang2 lg sb xdilepaskn kot. 

Duduk dgn famili nie, mmg la byk membantu aku sbnrnye. Terutama dlm jg luqman n mkn minum, pakai aku n abang yg lbh terato berbanding kalu aku dok sndri kt Putrajaya (or so i feel). Tp...byk jgk la mende2 yg tpakse dikorbankan. Antaranye...

1. Spend mase bertige bercuti dgn abang n luqman ke destinasi bajet yg kami ske
2. Or at lease lepak2 je kat umh sambil menikmati cuti kami sambil layan movie or men game
3. G menziarah/beraye kawan2 kami
4. Name je bawak balik kje. Skit pon xdpt jenguk
Tu baru masa cuti ktorg yg terkorban. Blum masuk penat n duit jugak yg tpakse dikorbankan....huhuhuuu...Raye kali nie, mmg sgt kelam kabut n kucar kacir :(

Paling aku ralat skali...aku xdpt jmpe Acha. Acha balik Msia, lbh kurg same dgn bil. cuti raye aku. Tp skjap pon aku xdpt g jenguk die n famili comel die esp Aina yg skang dh pndai jalan. Thn lps, aku g jenguk die yg waktu tu dlm pantang, dgn Aina yg baru sebulan :( Sgt3 sedih. Acha msti marah aku. Aku pon teruk sms die pon x. Sbnrnye, even smpai ari last cuti pon, aku stil xputus harap utk g jmpe die. Tp...bile tpakse memilih antara parents n kawan...aku terpakse pilih parents aku...mkin nie je la bakti yg dpt aku wat utk dorg, w/pun sbnrnye xspenuh hati, esp bile terpakse drag abang n luqman skali :(

Aku ase sgt bersalah kat Luqman sb tpakse drag die yg msih bb ke hulu ke hilir melayan org2 yg nk beraye dgn sedare mare dorg. Sbnr-benarnye aku n abang xske pon nk g beraye2 nie. We despise it ever since we were together in school, when we will whine-n-whine about how bored hari raya wud be, be it the food or the jalan-raya-custom.

Lagi besalah kt abang sb aku mmg dh kehabisan bajet yg byk di spend utk supply kurma dn kuih2. Even kalu ikotkan, duit raye pon aku kurg mampu nk bg. Tp abang tolong support w/pun die pon sbnrnye xde peruntukan sbnrnye. Pulak tu mase n effort die melayan famili aku yg nk beraye sane sini w/pun penat n bosan. Ke sane ke mari pon kne kua duit jugak lagi. Even aku pon penat n bosan, ini kan pulak die :( Tmbah wat aku sedih n terharu bila aku luahkan ase bsalah aku, die ckp die bkn kawin dgn aku sorg, tapi dgn famili aku gk. Tq cayang, cayang ye cgt. Huaaaahuahuahuaaa...  :(

Hmm...ckp byk pon dh xgune. Sume dh blaku n blalu. Mkin thn dpn kite plan elok2 spy kite dpt nikmati raye kite, our-way ek abang. Xyah g jln2 sgt. Kite jalan mane kite ske wat ape kite ske bile kite ske. Huhuhuu :(