Friday, June 20, 2008

Cerita Sedih...

Pg td ade sesi Tecnology Update. Kat opis aku mende tu diwat sbln sekali, panggil vendor/sykt2 swasta, wat presentation ttg produk atau teknologi terkini yg diorg ade utk tambah ilmu & pengetahuan kami. Walaupun besenye presentation tu sume besenye sales-oriented, tp ok gak kalu join, skit sebanyak dapat jg ilmu baru. Skg, membace pon dah kurg. Apetah lagi bende2 teknologi nie, mmg kadang2 ase xle nk catch up.


Ptg nie...aku ade meetg dengan user. Tapi pon sebenarnye bukn real meetg pon kali nie, just discussion je. Sblm nie, puan suh kami (PTM) bwk PTMK kami g mesyuarat sama. Tambah lak die bru je masuk unit kami, jadi membantu juga la die belajar tentang sistem2 & user2 kami yg mcm2 kerenah nie.


So aku g tpt die 2 inform ttg meetg tu. Katenye xdpt dtg sb nk g amek report kad anak. (Mmg sdg musim pon skg nie. Bos aku pon xde pagi nie sb g amek report kad. Teringan pulak zaman aku skolah, abah slalu xnk dtg amek report kad aku. Slalu sedih sb nt aku akn blk paling lmbt skali sb org len bole balik lps mk bpk dorg dtg amek report kad. Hehe...enuf about report kad!)


Lewat ptg smlm baru dpt confirm dgn user tu. Xsempt nk inform die smlm. Puan aku dah maklum dah. Tapi katenye die lmbt skit sb die ade appt len. Xkesah la...sb part yg die patut ade xbanyak pon sbnrnye.


Smlm, ade jg denga2 yg akak PTMK tu akan mc lame awal Julai nie. So aku saje je tanye. Baru tau rupenye die ade cyst & fibroid. Bkn suspect lagi dah. Dah nk ke peringkat operation. Cumenye doktor nk confirm betul2 yg mane & besa mane dengan wat laparoscopy. Lepas tu baru decision utk operation. Tapinya, doktor mcm nk buang rahim skali. Tu yg die susah hati sgt. Walaupun umo dah 4+, tapi stil, as perempuan, takde rahim macam xde maknyenye jadi pompuan (or so as abah said). Cian die. Lepas lalui abah sakit n muaz operation, aku mcm bole rase perasaan die. Walaupun aku xpenah lalui tu sume pade badan aku sndri, tapi kalu jadi pade org yg kite syg pon kite dah susah atie gile, apetah lagi kalu kne pd diri sndri. Msti ase sgt down & depressed...


Die kate die akan start warded pade 3 Julai & laparoscopy nk wat 4 Julai. Insya'Allah xde pape, aku akn g mlawat. Org sakit slalu akan ase sgt depressed. Very least we can do, sebagai org yg Allah beri kesihatan adalah dengan bagi sokongan supaya die terus tabah n bersemangat utk sembuh. Kesembuhan bkn dtg dari ubt doktor je. Abah slalu ulang cerita ttg Nabi Musa a.s. yg pernah satu ketika dulu nk bermusafir. Die serahkan kaumnya kepada Nabi Harun a.s. utk dijage sementara pemergiannya. Balik saje dari musafir, die nmpk pengikutnya yg dulu taat kembali sembah lembu betina, seperti sebelumnya. Bila die bertanya pada Allah swt, lalu Allah swt kata, 'kau berserah kepada Harun, bkn padaKu.' Tapi..selain tawakal, usaha sndri jg sgt perlu. Xbole berharap pada Allah swt je tapi xwat part kite. Kalu kite xdpt nk usaha scr fizikal & financial sb xberdaya & sakit, kita perlu kuatkan semangat sebab ujian yg dtg dari Allah swt sb Dia sayangkn kite. Mudah2an dapat kurgkn dosa yg menimbun2.


Hmm....aku slalu ase takut. Takut Allah tarik nikmat yg dah dibaginya pada aku yang terlalu byk. Walaupun aku xkaya, byk kekurangan dari segala macam segi. Kalu demam pon ase dah teruk dah, apetah lagi kalu doktor nk buang sebahagian badan. Paling aku takut kalau org2 yg aku sayang diambil drp aku. Mmg xterbayang.. :( Alhamdulillah....aku jadikan tu satu cara utk berasa takut pada Allah yg Esa. Spy dpt terus merendah diri & bersyukur dengan segala nikmatNya. Sebab sbg manusia..kite slalu lalai. Aku slalu lalai. Ampuni aku Ya Allah....lindungilah & berikanlah aku petunjuk, bukakan pintu hati ku padaMu dah jauhkn aku dari kesesatan. Amin....

No comments :