Tuesday, October 28, 2008

Feeding Frenzy!

Haaa....dh mgu ke 11 rupenye aku preggie. Ish3...

Yup...masa akan terus berjalan n perut aku pon akan terus membesar :P skang nie lum lg (kadang2 je nmpk besa sb kembung).

Tetiap mgu aku akan alami perubahan yg bermacam2. Alhamdulillah, sejak hujung2 mgu ke-10 nie aku dh mule bole mkn skit2. Sensitif bau masih ada tp mcm dh mule berkurangan. Kalu x, nk mkn mmg sgt susah sb xtau nk mkn pe n pe yg bole dimkn. Balik2 pon pakse mkn je. Ish3...

Makanye, aku pon nk me-list-down-kan a skit sebanyak simptom2 yg dh aku lalu dari sejak mgu ke-5 ke mgu ke-10. Bkn nk ngengade atau menunjuk2. At least, bole dijadikan guide utk diri sndri bile2 aku preggie lagi di mase akan dtg. Ye la...mane la kite bole igt byk mende sgt esp lil details yg membosankan ek. So...here we go...

week 5
time nie waktu baru2 nk preggie. sedang alami sindrom CSD selame lbh kurg seminggu. asik CSD je :P dlm pada CSD tu lak, breast mmg ase sakit. tp stil kompius sb simptom tu mmg aku bese dpt kalu nk dekat2 period.

week 6
dh wat home pregnancy test. tp mule ase xsedap badan. pening2 n melepek. ase penat je. mule susah nk wat kje. breast makin sakit. abang bli soya banyak sgt smpai 6 kotak. so minum la skit2 setiap ari.

week 7 & 8 & 9
ase melepek yg makin teruk. makan jd susah. perut slalu kembung yg teruk n xmo kentut atau sendawa. slalu kne pakse minum teh halia asli buatan abang. pon slalu xbape nk jalan. banyak mkn buah sebab tu je pn yg lalu. mule xle minum susu atau soya sb ase nk muntah je slalu (walaupun muntahnye jarang2 sekali. mmg sgt2 jarang. ase loye n pening je lebih) tp stil, tekak ase pahit manjang. susah nk gosok gigi sb akan ase nk terbelahak (walaupun ase lege skit sbnrnye bile dh berjaya gosok gigi n lidah. so slalu pon paksekan jugak). air liur pon payau sentiasa n slalu kua banyak2. untuk mengatasinye slalu gk g cari asam2. tp susah btul nk jmpe yg sedap. balik2 jmpe yg masam-masin. ish3...

tp pon kne mkn jg sb kalu xmkn ase lemah semacam smpai gigil2. mmg sedih a time nie. pernah sekali aku tertido kat meje (kat opis) dari ko 230 smpai 450. ish3....nasib baik cube aku tersorok skit n jarang dikunjungi org. ala..kalu ade org dtg pon aku xseda. tdo xigt dunie smpai kebas2 leher n tangan :P tp...walaupun melepek waktu siang, malam senang tdo. macam penat sangat je. tah pe yg penat tah. n satu lagi, time nie muke mmg pucat lesi sb melepek n lesu tp kulit muke mmg licins..walaa..o ye...sakit breast masih berterusan.

week 10
waktu awal2 nie ase stil cm lembik2 lagi. tp start pertengahan ade hari yg aku ase cm ok skit. bole wat kje. waaa...time tu mmg seronok. mmg pulun betul. tp bkn la tetiap ari. kadang2 ok kadang2 x. tu pon dah menjelang pertengahan n hujung mgu ke 10. muke lak makin berjerawat. bkn muke je, dada, belakang n even kepale. ish3....

Tp, alhamdulillah...sensitip bau pulak makin berkurangan skit. waktu nie jugak la aku dh mule ade improvement dari segi makan. dah bole makan nasi same ayam goreng (yang xbape minyak) dengan ulam pegaga. atau menu malam = nasi putih n kailan goreng. ish3...kalu org tengok aku mkn time nie mmg sedih. yg paling turut same berkongsi sedih tengok aku mkn mcm penyeksaan nie adalah my beloved hb. die la yg slalu tukang habiskan makanan :P ish3...tengok perut die...kalu lepas pose ari tu mmg slim-melim. nmpk kecik je hb aku tu. skang dh mule berisi balik. katenye dengan care tu bole bagi sokongan kat aku bile berat aku bertambah nt. banyak la!

tp, bile masalah bau pade mkanan makin improve, masalah bau bende len pulak yg aku xtahan. termasuk la bau sabun mandi (yg bese aku pakai tetiap ari tu) . sampai kne g bli sabun mandi baru. pilih punye pilih...yg plg bole masuk dengan idung aku ialah sabun mandi bb johnson bedtime. haaa....nyamannye...dgn hb skali kne pakse pakai sabun baru nie sb kalu x aku xmo dekat dgn die. busuk. ish3...mmg susah kalu idung dh terover sinsitip nie. th mane dtg tah power menghidu tahap dewataraye nih.

haaa....ari jumaat lepas ade 3 jamuan raye. alhamdulillah...bole makan skit (walaupun xla bnyk cam org len :P dpt merase jadi la ek :D ). mkin sb seronok tengok org mkn pon same kot. org sume mkn beriye2. mmg feel habis. pagi tu ade perhimpunan dwi bulanan BTMK. lepas tu ade jamuan raye peringkat BTMK. aku mkn buah same roti jale cecah kuah kari (waaa...seronoknye dh lame betul aku xmkn kari :D) tengah hari tu pulak ade open house kak norli (x-UAPT) kat umah baru die yg mmg besa n best. kat sni aku mkn rojak same nasi beriani (bole pulak mkn nasi beriani tu. dh la mkn lauk daging black pepper, tp manis aa :) ). patu ko 3 lbh tu kami g PICC lak sebab ade seminar n jamuan raya Perjasa-Microsoft (padahal aku bkn ahli Perjasa pon :P ) cibuk je. kat sni lak aku mkn mee goreng mmk same ABC n sate 1 cucuk.

perkembangan terakhir, aku dh bole mkn burger filet spicy deluxe sorg2. baru je mlm td. alhamdulillah abis. tp stil, kalu dh lebih 4 jam lepas mkn mmg kompem perut pedih, kene isi balik :p ish3....

2 comments :

Siti Fatimah said...

samela kite..tp aku lain sket..lepas 2 jam nk kene isi balik..kalu tak aku ase nk mrhhhh je..

tp yg bestnye aku jd rajin msk....kuyu pn cm tak sangka.....yela..mstila kene msk....aku takleh afford lama2 nk tggu die buat keputusan nk mkn apa...bia aku msk dlu sbb aku dh tak tahan lapa ni...

bkn baby yg lapa asenye mmg aku yg lapa..bb br besar kuman..aku mkn mcm utk mkn ngn Firdaus skali kot..ekekekeke..

Ida Chan said...

ahahahaha...saba je la :p
xpe...yg ptg ko n bb sihat. lgpon ok la ko jd suke masak. macam aku, sian wak dh lame sok mkn lua je. die nkmasak pon xle. kalu masak gk, jenuh la pulak nk nyah bau kat umah tu :D
len org len xperience ek. so kite share2 la :D