Wednesday, November 26, 2008

Langkawi Explorace - PART 3

Isnin - 10 November 2008

Pagi tu ujan. Ujan plays a big factor, esp when ur hb r so into photography. So we decided utk bgn lmbt skit. Lps siap, dlm ko 1030, ktorg g bfast kat warung smlm - Warung Suka-suka Hati. Mkn otie canai (me 3 n abang 2+1 nasi lmk wit teh tarik). Not bad la kedia nie. Bole la jadikan tpt bfast ttp hari2. Selain otie canai, teh tarik pon sedap. Harge pon ok. Kalu korg dok kat cenang, bole la g bfast kat warung nie ek.

Patu, kami balik bilik siap n kua. Kali ni kami ke Makam Mahsuri (sb hari ujan jadi jalan la kat tpt2 yg xdipengaruhi ujan sgt. Kalu g cable car, sure xle naik punye kn). Maka, jalan la kami ke seluruh pelusuk Kota Mahsuri n naik sume umah-umah papan yg ade kat stu. Slack skit sb ujan. Siap tengok diorama n video dokumentari mahsuri :P lagi (Diorama tu patung2 yang dorg letakkan mcm kat muzium tu, utk tunjukkan keadaan n situasi waktu zaman Mahsuri dlu. Tpt nie nk masuk kne bayar singgit sorg). Die seolahnye macam satu kampung kecil. Yang tunjukkan bbrp rumah kampung dengan seni arkitekture lame, dengan barang2 lame. Siap dengan dapo masak kayu api n peralatannye, alat2 menoreh getah, alat2 cucuk tanam padi. sayang abg xupload byk gmba. Gmba yg diamek byk sbnrnye. Lame jgk a kami kat sni. Pegi smpai perigi Mahsuri sume. Tp mane tah gmba die, abg xupload lak kat Flickr die tu. So xle la aku nk link. Nt kalu ade aku taruk. Ct penah citer, waktu die g Langkawi waktu Firdaus dah ada, die mandikn Firdaus kat stu. Mampus budak melalak je mlm2, meragam. Ish3...Tah ape la yg die nmpk agknye ek. Kate Ct, Umi die kate, dlu die penah mandikan Khalid kat perigi tu. N turns out Khalid sorg je dpt g oversea (study). So Ct pon dengan harapan yg same la kot, die mandikan si kecik Firdaus tu. Tup2...len lak yg jd :P (Betul ke Ct pe aku citer nie :P ).















Next destination, kami ke Makam Purba atau Ancient Tomb (nie sume yg ade kt dlm peta tu la nie. Dh alang2 ada dekat2 sni, so pegi kn je la). Agk mengecewakan. Ye la..lps g Makam Mahsuri, igtkn Makam Purba tu like another tpt bersejarah atau yang dibuat leklok, ala Makam Mahsuri tu jgk la. Ktorg kn ke sdg Explorace Langkawi. So redah je la. Alih2...rupenye, Makam Purba tu satu kubo lame (yg pade aku agk bese je). Satu je. Punye la masuk kat dalam semak2. Sampai dekat tepi2 rumah org (rumh baru lak tu :P ). Sampai nyaris nk terlanggar dh la kubo tu. Igt salah tpt dah. Skali btul. Siap ade papan tanda tu. Nie la rupenye Makam Purba berkenaan. Abang sorg je la yg still xctd nk amek2 gmba kat stu. Aku dok lam kete je. Malas :P Xmenarik lgsg!




Destinasi seterusnya, kami ke Book Village atau Kampung Buku. Musykil gk nape tpt nie name die gtu. Igt kn ape. Rupenye waterfall. Aku dh kepenatan time nie sb byk jalan waktu kat Makam Mahsuri. So kami pusing2 skit kat kawasan tu naik kete patu blah. Sb kalu turun, sure kne daki2 dlu baru bole smpai ke waterfall. Die nie mcm ala2 Sungai Congkak la gayenye. Tpt picnic sungai.

Patu, berdekatan (sebelah je) dengan Book Village nie Mardi Agrotechnology Park. Tpt nie ala2 Taman Warisan kalu kat Putrajaya. Satu kawasan yang luas yang ditanam dengan bermacam2 pokok2 buah-buahan. Kalu nk bole la jalan2 dalam tu sambil cube mengenal jenis2 pokok2 buah yg ada kat M'sia nie. Bole mkn ke x, kami xtau. Sb kami xmasuk. Sb yg nie pon kompem kene jalan4. Aku dh la penat. Tpt tu lak mmg nmpk luas. Lgpun dh g kat Taman Warisan Pertanian tu, tau la cmane asenye jalan2 dlm Taman yang ditanam pokok2 buah2 an tempatan :P Makanye, kami pon meneruskan perjalan tnpa singgah atau amek gamba nenas besa yg ade kt depan Mardi Agrotechnology park tuh.

Haaa.....kami dedue badan suda penat. Balik bilik tido jap.

Petang tu, kami g Kuah. G kat Dataran Helang. Abang bucuk nk amek gmba sunset lagi, kat stu lak. Bole la cantik tpt nie. Tp aku xbape bkenan dgn helang tu sb die nmpk gemuk terutama dengan kaki yg yang katik n montel. Ish3...helang sepatutnye nampak gagos kn. Ahahahaha....lantak la. Lame tu dok kat sni. Mlayan mamat tu la. Cangkung sni, duduk sane, baring sini, nk tgkap gmba punye pasal. Nsb baik camera henpon aku dh nazak. Kalu x, bole la diamek gmba sbg bukti. Smpt gk sbnrnye amek video skit, bukti mamat tu tgh beraksi. Tp xtertransfer la pulak. Tengok a nt kalu smpat :p









Lps tu kami ke Jetty Point. Tpt utk mereka2 yg dtg naik feri :D Jalan2 kit kt kompleks tu. Xde pape sgt pon. Mcm shoppg kompleks bese je.


Patu, perut pon dh lapa. Haih...aku nie mmg bermasalah kalu part2 nk pilih makanan pe. Sb sgt2 xlalu mkn. Mmg la loye n pening tu kdg2 ok. Tp kdg2 kembung la hape la. Perut smpai keras kadang2 tu. Mmg nafsu mkn mmg xde. Mkn sb perlu mkn n terpakse mkn je aa. Jadiknye, mkn la kat gerai tepi tasik dekat2 dengan Jetty Point tu. Abang mkn nasi lemak. Aku mkn Nasi Goreng Biasa, again..Xabis, mcm bese, so abg la yg mengabisknnye.



Next stop, Langkawi Fair Shopping Mall (dekat2 stu gk). Usha2 coklat, tp xbli. Just bli suara swimming abang je, kale biru, brand Schwarzenbach.

Patu, kami g pulak ke Hj. Ismail Group (duty free). Usha coklat gk. Just bli 1 paket coklat Hershey utk mkn sndri je. Yg byk makannye, abg. Aku? Tah la. sejak preggie nie mmg xbernafsu terhadap coklat. Bole mkn, xla muntah ke hape. Cume nafsu coklat tu xde. Kalu dlu, mmg hantu. Satu bar Cadbury besar tu pon bole abis sorg2. Ish3...Coklat2 utk bawak balik, nt2 kte shoppg. Dh nk dkt balik nt.

Dah. Tu je. Kami pon balik. Penat gile dah jalan sampai malam. Esok smbung lg..

- END OF DAY 2 -

3 comments :

Siti Fatimah said...

Hahahaha..malu aku ko cite psl kebodohan aku mandikan Firdaus tu..Hahahahaha..malu malu malu..

waaaaa byk gk ko mkn brekpas ek.........kire kagum gk aa aku....3kpg roti canai kn? ke aku yg salah bc..ehehehe

best nye baca ekspidisi ko....ase mcm tgk dokumentari tp versi sgt best...sbb ayat2 ko sgt unik.........amcm? ada minat tak nk jd penulis? aku serius nih..ehehehe

wahhhh..msti ko penat ek...byk ni ko update...best best best...

aku ase info2 ni amat berguna kalu ko public kn...ehehehe

Siti Fatimah said...

aku lupe nk komen psl helang tu..ahahahahahahhaha

tak penah aku dgr org ckp helang tu comel....

slalu org ckp mcm bangga tgk helang tu sb lambang kegagahan Langkawi...ahahahahaha...

misshannan said...

tak penah p dataran tu walaupun dah 4/5 kali p langkawi