Tuesday, December 1, 2009

EBM Storage...


Entry kali nie spesel skit. Aku jarang ckp pasal produk2. Kalu member2 tanye besenye aku emel direct je. Tp sebab member aku yg sorg nie (kakcik@mira) tanye kat komen n aku xde/xdpt cari emel die..jadiknye aku tulis la entry nie. Kalu aku jawab kt komen gk, takut die xpasan or terjadik pnjang berjela n mcm xbape nk seswai lak nt.

Sukacita diingatkan. Aku bukan la promote produk sesape. Aku just bg pendapat berdasarkan pengalaman or pengetahuan sndri, same ade dari hasil research sndri di internet atau pun info sharing dgn kawan2.

EBM storage yg aku nk citer nie adelah untuk yg jenis plastik. Harga terendah yang di display adalah lepas comparison dgn bbrp kedai online (MyBBStore, LittleWhiz, EnjoyBreastFeed, MamaParadise, BabyParadise, BabyJaya, LilCaliph) pada mase entry ni di post. Aku xde bias pade mane2 kedai. Sape jual paling murah, yg tu aku ske :P  Ade baaaanyak lagi kedai kt intnet. Google je msti jmpe macam2. Nie just sbhgian kcik je dari those lists.


1. Memum: Breast Milk Storage Bag (25 pcs/pack)

Normal Price : RM 39.90
After discount : RM 27.90 @ Littlewhiz





Yang nie aku pernah pakai. Aku bli waktu sdg peknen, n dekat2 nk bsalin. Waktu tu, blum bape banyak lagi plastic milk storage nie, jenis yg mcm nie, ade zip lock. Kalu ade pon agak mahal. Nie yang paling murah yg aku jmpe waktu tu, so aku bli yg nie. Skali bli 6 kotak terus :P  25x6, baru dapat 150. Harga pon lbh kurg nie gak waktu tu. Huhuu...sguh byk aku spend waktu tu utk plastik susu je. Ish3...Ye la...anak 1st, xde xperience. Dlm kpale time tu lak sibuk dok pk nk yg the best 4 my bb.

So far, spanjang pakai nie, mmg aku ske. Bile dh lock, kalu terbalik2 pon susu xtumpah (tp kne make sure dh lock btul2 la). Cumenye..plastik jenis nie, kalu dibekukan dlm keadaan dibiakan berdiri sndri (refer tu gmba 1st, top-left), bhg bawah tu akn jd tebal skit berbanding atas. So agak memakan space jugak la kalu freezer kcik (esp bile ade brg2 len dlm tu). Pe aku wat, mule2 aku susun dlm bekas eskim jenis rectangle (contoh: eskim kings). Aku susun rapat2 smpai sebolehnye susu tu same tebal dari atas ke bawah. Nt bile dh keras senang nk stack2, baru la jimat space. Bjaya la jugak. Cumenye, susu yg dh beku xbape sekate. So bile nk stack tu pon mcm xbape nk best la.

Aku stil xpuas ati. So aku wat gajet sndri, gune kotak terpakai. Kotak tu aku sekyenkan jadik bbrp bilik2 yg same tebal. So lps aku isi plastik tu dgn susu, aku masukkan die dlm kotak tu b4 masuk dlm freezer. Hasilnye...wallaa...EBM beku yg sgt kemas n bole stack2 mcm biskut :P



Idea tu aku dpt dari sni. Nk bli jenis mcm nie mahal. So aku improvise ler..



2. Joy Angel: Breastmilk Storage Bags (25 pcs/pack or 50pcs/pack)

Normal Price (25pcs) : RM 14.90
After discount (25pcs) : RM 13.40 @ Littlewhiz

Normal Price (50pcs) : RM 26.90

After discount (50pcs) : RM 24.20 @ Littlewhiz

Normal Price (50pcs x 2) : RM 53.80

After discount (50pcs x 2) : RM 45.73 @ EnjoyBreastFeed




Yang nie pon same je ciri2 die mcm yang memum, cume lebih murah sb locally manufactured. Plastik die lebih tebal. Cume yang beza skit, sebelum bole gune, kite kne koyak dlu plastik tu, kt bahagian atas zip lock. Die direka cenggitu kononnye utk lebih hygenic. So far, i've no complains with this. Masih berpuas hati and in fact aku masih gune smpai skang, walaupun xsepenuhnya. Nape xsepenuhnye..tungguu....


3. Playtex: Breastmilk Storage Bags (4oz x 100pcs/pack or 8oz x 125pcs/pack)

Normal Price (4oz x 100pcs) : RM 39.90

Normal Price (8oz x 125pcs) : RM 69.00
After discount (8oz x 125pcs) : RM 39.90 + RM13.00 @ MyBBStore, LilCaliph



Yang ini lak plastik yang xde ziplock. Kne la taruk clip atau yg bese org wat, ikat dgn getah. jenis nie, aku xpenah pakai, sb...kurang ske care nie. Sb aku xle nk maximise care penyimpanan n pade aku agak susah nk organise nt. Tp...no sweat. Ramai je yg pakai produk nie n amat berpuas hati. Pada aku, jika target korg sekadar nk plastik untuk smpan susu, xde syarat2 or kerenah2 lain mcm aku yg cerewet nih, ok je :)

4. YHAB: Breastmilk Storage Bags (8oz x 100pcs/pack)

Normal Price (100pcs) : RM 29.90
After discount (100pcs) : RM 23.92 @ MyBBStore




Yang nie bole dikatakan rival kepada plastik Playtex tadi. Xsure same ade manufactured locally atau China made. Tp yang pasti die jauh lg murah dr Playtex. Care gune, same. Pakai klip atau getah. Pon aku xpenah n xmo cube :P



Skang nie, aku just pakai plastik eskim msia nie je. Bezenye berbanding gmba, die xle warne-warni dan aku xikat smpai ke atas, cenggitu. Aku tinggalkan skit ruang udara, lbh kurg seinci sebelum ikat, utk bg ruang kpd susu bile die nk mengembang nt. Dgn care nie, nk handle bile nk potong ikatan bg susu yg dah cair pon lagi senang, kurg messy. Paling penting, aku dpt maximise kn penggunaan ruang dlm freezer, selain saaaangat murah :P Cheapskate x aku ngeh3... :P Drawback menggunakan plastik jenis nie...plastik nie murah, jadik kadang2 ade yg bocor. Patu die xde jaminan BPA Free ke hape. Tap...stakat nie..alhamdulillah...Luqman ok je :P

So, bile pulak aku pakai plastik Joy Angel td tu?

Slalu susu eskim tu (dlm plastik eskim msia), aku smpan ngam3 3oz each. Kate la kalu aku pam dpt 18.5 oz. 18oz dah jadi 6 batang eskim. Lagi 0.5 oz nk wat cmane?

Aku ade 1 lagi gajet utk EBM nie. Name die Sensiblelines Milk Tray. Dlu aku bli kat LittleWhiz, tp td aku g tengok dh xde lagi. Xde stok kot. Stiap bar (lubang), bole isi susu dalam 1oz. So, susu2 yg lebih2 skit2 xde la terbazir, esp kalu perlu dibekukan sumenye. Mcm nk bekukan air batu dlm freezer tu je la gamaknye. Bile dah beku n sume lubang2 dh penuh berisi, bar2 1oz tu, aku masuk la dalam plastik Joy Angel aku td. Label & smpan semula. Tray td, bole la dicuci & diguna lagi.

Tp care yang sebaik-baiknya kalu nk bg susu pd bb adalah dgn bagi separuh susu beku n separuh yang fresh n chilled utk bb kite. Bkn bg yg beku sumenye. Baru la stok lama dapat dikurangkan n at the same time, bb pon dpat zat n current antibodi yang sama mcm yang terdedah kpd mamanya. Btul tak nana? Ngee... :D




Patutnye, dalam citer2 aku nie, aku pakai la gmba real ek. Gmba2 susu aku. Tp...aku xamek pulak. Nk amek, camera henpon nie xbape nk besh. Tgu la aku tuka henpon nt :p Ala...gmba2 nie pon ok je kan. Nt2 kalu ade keperluan or kesempatan, aku letak le gmba real punye. Ikutkan kalu aku wat research kt intnet pon, aku xpuas kalu dok tengok gmba2 promo dr kedai2 tu je. Sebolehnye aku akan cube cari gmba2 yg org bese punye, yg produk tu dorg sndri pakai.

Xpe2...tu next time ek. Daa... ^_^

7 comments :

Nana said...

ye betolll..(ehh,aku kene nana itew)..hahahah perasan kejap.

aku pn ade yg nov byk lg, aku ni jrg main tarik yg lama, masuk yg baru. sbb aku prefer guna sume chilled milk. frozen guna ms desperate. bole gitu? pdhl xnk menyusahkan org yg menjaga luqman ;)

Ida Chan said...

yep..ko la nana teww :P

kalu mcm aku. kdg2 aku balik dr opis dh lmbt, aku mls nk bungkus susu2 tu jadi eskim, so aku masuk sume dlm botol bg mk aku utk esok. ha ah..mmg dorg lg senang nk uruskn kalu susu dh siap cair cenggitu.

bole jugak kalu kite n ktolong dorg cairkn. tp kne make sure abis minum cpat la. hmm...

Nana said...

copp..susu yg dh dicairkn perlu dihabiskn cpt ke? did i missed something here.. oh owwww...ayork.hehehe..aku ingat frozen milk, once thawed ( tp duk dlm peti es) kene guna within 24hrs tu je.

Ida Chan said...

ye la tu. betul la tu. kne abiskn cepat.

contoh, kite thaw mlm nie (pindah from freezer atas ke fridge bawah), esok pagi cair (stil dlm fridge), tp kne gune dlm masa 24 jam lps di thaw.

Bole kalu nk gune, w/pun dh lebih 24 jam. Tp...risiko tanggung sndri :p

Tapi kalu thaw di luar (suhu bilik) kne minum cpat2 aa, dlm 2-3 jam(lepas dipanaskan).

Ish3...bile pk2 balik, mcm banyak pulak syarat2 nye..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam..

nak tanya akak penah guna autumn breast milk zip lock storage bag x?
harge dia lebey kurang joy angel..tp xtau mane yg bagus la....

Ida Chan said...

waalaikumussalam azreen..

brand autumnz tu baru asenye. baru pasan ada kat most online shop sejak awal tahun nie. a ah, harge lebih kurang joyangel, tapi akak xpenah pakai lagi. kalau joyangel yang akak pakai skang nie abis, mmg ade hati nk try bli yg tu.

kalau tengok dari segi rupe, mmg lbh kurang joyangel je. even care ziplock yg kne koyak dlu tu.

FYI, kat littlewhiz, harga joyangel lagi murah dari autumnz nie sb ade discount (RM24.20) vs autumnz RM(26.90).