Thursday, December 17, 2009

Sekolah Untuk Luqman...

Last 3 weeks...aku akhirnye berjaya jmpe taska utk Luqman.

Nape aku pilih taska instead of pengasuh. Sb aku susah nk cari pengasuh. Aku btul2 g kje balik kje je hari2. Sabtu lak, hari untuk melepaskan penat. Ahad, dh sibuk nk uruskan umah n gosok baju2 kje 4 mgu berikutnye. Lum kire kalu ade plan2 len lagi. Mmm...

Lagi pulak, pengasuh skang nie kekadang tu xhengat2. Nk amek budak bkn sorg due. Aku ade try iklan cari pengasuh kt intenet (bile pk blk mcm klaka lak. Smpai iklan kt intenet tu. Betape bsungguh2nye aku. Echehh :P ) N ade sorg akak tu respon. Sekali dh jage 7 budak ghopenye (mujur die jujur ckp dh jg ramai. Kalu die tipu?). Ish3...(geleng2). Stil ade hati nk tmbah budak jagaan. Bkn la aku nk kutuk pengasuh bb. Tu tetap kje halal. Cume pros n cons, kne pk sndri la kn. Aku pon xpenah jmpe akak nie lagi. Mkin die mmg jg bb bagus ke...Tapi...xpe la..I'll pass..Tp  fishy tak? Dah jage 7 bb tp stil ade mase utk surfing? Ish3...(geleng2 lagi)...Kite pk baik je la..mkin suami or anak die yg surfing cari iklan tu utk die ke hape...whatever...

Bkn pe...persekitaran umah xsame dgn taska. Rumah ade tangge, dapo, bilik air n tempat2 yg bole membahayekan bb kalu xbetul2 jage. Berbanding taska yg mmg disediakan ruangan khas. Bukan la nk kate taska tu sgt selamat. Tengok2 juga. Bnyak je kes..Ooppss...let not go there. Kang aku xjadi nk anta Luqman g skolah kang..

K la...aku bkn nk debat ttg taska vs. pengasuh. Aku just nk citer pasal taska tempat aku bakal anta Luqman. Name die Taska Cendekiawan, kat Presint 9. Umah aku Presint 11. Banyak taska kt stu tp sume xmo amek bb dh. Sb kuota bb dh penuh. Same goes wit taska kt opis. And bbrp taska kt Presint 9. Yang nie je yang masih open.

Dah laamee aku menanggung dilema nie (lame x lame pon, smpai 8 bulan la aku dok umah mak aku. Bia umah Putrajaya berhabuk n berkulat. Haihhh...). Aku just nk yg terbaik utk my bb. Selagi terdaya, aku sgup wat pe je, korban pe je. Kalu x, xkn la aku sgup berulang alik ke opis 100km stiap hari, kua pkul 6 sku pg2, Seyess penyet. Tengok la badan aku yg makin kerempeng nih. Smpai bole jadi lg kurus dari sebelum peknen. Adoiiyaii...So pade sape2 yg teringin nk kurus tu...bolel la cube care hidup penyet mcm i. Muahahahaha  :P

3 Disember 2009
Aku ajak Wawa g nengok taska nih ari tu. Kami jmpe dgn Pn Nurmah. Sgt baik n ramah orangnye melayan soklan demi soklan dari aku :P Slalunye, lepas g tengok taska aku akan ade 1 perasaan yg sgt sedih smpai xmo n xsmpai atie nk letak Luqman kat stu. And went back to Zero.

Tapi...taska nie...bole la..xla best gile ke hape. Decent. Ya..that's the word. N lepas g, aku tak la end up ase  kesian smpai xmo letak Luqman. Ase kesian tu ttp ade. Tp more to ase kesian mcm nk letak anak kt skolah darjah 1 la gitu. Echehh :P All in all...ok la.Ok mencapai standard aku. Wawa pon ase ok.

Aku tnye sgt banyak soklan. N sume pon dijawab dengan ok la oleh Pn. Nurmah. Die nie ala2 pengetue la kot kt stu :p (aku pgil pengetue cos i cant find a better word than that). Die kate, kalu setuju bole la bayar untuk pendaftaran RM100. Aku ckp aku dtg balik senin nt. Nk bawak hb.

7 Disember 2009
Mgu berikutnye, aku bawak Ita lak g tengok. Hb aku xmo g, die kate kalu aku kate ok, maknenye ok la tu. Haihh...Kebetulan pulak minah tu ade attachment programme kat MOF. Die pon ase ok. Seyes..xla ok smpai ase best ke hape. Tapi..kalu nk banding dgn taska2 len yg penah aku tengok, aku ase...bole la kot, kalu nk letak Luqman kat sni. Ct, ko tau la cerewet aku cmane. Dh byk kurg skang...tp mmg xkn bole buang  :P So..kalu aku ckp ok tu maknenye, memenuhi la sume minimum requirement, Insya'Allah...

Tibe la part yg dinanti2. :P
Bape bayar bulan2?  RM350.
Ya2...aku tau...mahal. Mkin xsume ckp mahal. Tp..pade aku agak mahal. Tp xpe la...tengok sume pon ok kan. Layankan je la...

Ade lagi...Die ade annual fee. Bape? RM550.
Consist of Yuran Tahunan (peralatan, keceriaan, perkakasan), Yuran Aktiviti Tahunan, Yuran Pendidikan (alat bantu mengajar, bahan2 pembelajaran n rekod perkembangan pelajar). Naisb baik yang nie bole bayar ansuran. Kire die divide annual fee nie kepada 3 untuk dibayar bersekali dengan yuran bulanan for the 1st 3 months.

Xpe la...demi Luqman..Aku pejam mate utk sume nie. Abih suku gaji di sini. Ni baru sorg bb. Haihhh...

Yang bestnye. Die ade progress report n hari bertemu ibu bapa. Ala2 hari report kad gitu :P Nt die bgtau la pe progress anak kite, dh pandai pe sume. N nie die buat bbrp kali setahun (3 kali ke 4 kali aku xhengat).

Die akan bg bb bubur 2 kali sehari, which consists of ayam, kentang n carrot. Kalu nk bg nestum pon bole jugak.

Die gk dh bese handle bb minum susu badan n tengari mama2 bole dtg bg bb susu.

Pasal premis lak, walaupun bangunan tu tak la baru, tapi ok la. :) Nt kalu aku dh anta Luqman kat sane nt aku amek gmba ek :)

Lagi...selain ade rutin harian, cikgu2 kne wat buku rekod mengajar, mcm kt skolah. Pn Nurmah tu jugak kate, bb2 yg dh besa skit nie akan diajar dengan flash card, nyanyi2 n aktiviti2 yg seswai dgn dorg ikut umo.

Bb akan ditempatkn ikot umo. Bilik bb plg kcik utk 2 bulan smpai yg merayap2 tu. Ade ekon tp xpasang, pakai kipas je unless cuace panas. Bb limit to 10 org. 1 penjage =  5 bb. Tp menurut dorg, JKM arahkan 1 penjage = 3 bb mulai tahun depan. Nie stil dlm proses kot. Aku xjmpe name taska nie kt website JKM. Tp dorg ade g kursus2 anjuran JKM. Harap2nye berdaftar sepenuhnye la dorg nie nt.



Aku buang jauh2 pe pon jugak sangkaan buruk. Setakat nie, pengetua n staf yang aku jmpe, ramah n nmpk ok. Harap2nye ok la. Mudah2an...sume akn ok..amin...

Dalam hati isau sgt. Bole ke dorg layan ragam Luqman yg ske macem2 tu. Haihhh...

Tibe2 teringat abg ckp...'Dorg bkn xtau or xpenah jage budak. Pndai la dorg nk handle. Luqman pon dh besa. Mkin mule2 susah la skit kot. Nt lame2 ok la.'.

I hope he was right.

Dan dengan itu aku menahan hati spy tekad utk cube pindah balik ke umh kami. Ye la...smpai bile nk duduk dgn mak. Skang ok la...ade Jiji n Ira utk tolong mk. Januari nt, sume org dah balik uni/sekolah, tgal mk sorg nk uruskan sume sndri. Dh la Luqman yg sgt3 demand attention tu. Atok Luqman pon bole tahan demand gk. FYI, Abah aku xle jalan. Die jalan pakai tongkat yg kaki 4 tu je, penangan kencing manis. Bole refer pade archive lame cmane ktorg jadikan Pusrawi tu umah kedua ktorg 2 tahun lepas. Atok Luqman nie emo bole tahan nie :P

So...Insya'Allah...Luqman akan start skolah 4 Januari 2010 nt. Dgn harapan, sblm tu, sempat la kami bersih n sdiakan umah Putrajaya sblm pindah balik.

2 comments :

roshda said...

wah!!! luqman nak g skolah yea2.. sonoknye.. tu r.. anak 1st ni sgt spesel kn.. kita nak bg yg terbaik.. mcm sgup wat pe je utk si comel :D sama la kita hehehe smp ibu n ayah dia lupa diri sndiri.. kua pon dok pk nak bli brg2 dorg je.. tu la kasihnya ibu bapa kan eceh.. dh jd ibu baru pahamkn.. pastu dh besa lupa diri huhuhu (ni aku le..)

lbh kurg la kita ida.. aku ni weekdy betapa kt umah mak huhuh wknd je blk.. hubby lak keje shiftkn.. bkn pe sbb susah nak ulg alik dr umh.. nak drive sesorg kang dak tecik ni meraung kang haru.. pastu aku pon menggunakan opss bkn menggunakan la.. mintk tlg adik yg baru bis spm jaga iman.. ayah pon kdg2 de umah n adik kemba pon cuti skolah.. so dorg la tgk2 kn iman spjg aku kje.. umh pon bila jrg blk berhabuk.. skali blk mak aikh penat nye nak kemas2 huhuhu.. nak hanta nursey riso tecik sgt dak ni kn.. huhuhu nanti adik dh skolah n smbg blaja kena gak la hanta iman kat memane huhu mcm luqman... best lak ase taska luqman tu.. kalo dkt leh iman g sesama ngan luqman kn hehehe..

ok la.. pjg lak komen ekekeke.. kim salam peluk cium utk luqman lat lat.. iman pon dh lat lat ni.. bru 2 bln dh 5.7kg huhuhu

Ida Chan said...

roshda : huhu....tu la die. btul ckp ko, mmg untung jd anak 1st nie. Mama n abah masih mude, sume mende 1st time, sume nk buat n bg yg the best. Agaknye mcm nie la mase kte kcik2 dlu ek :p (ko pon anak 1st kan? :P ).

skang dok umh mk susah die len. nt dh duduk umh sndri, len lak susahnye. mane2 pon same je, akan ade cabaran. dengan harapan, dpt la aku tempuhi dengan sabar n tabah. amin...