Friday, April 9, 2010

Pregnancy..As Of 17 Weeks..

Hmm...cian bb kcik aku kali nie. Waktu luqman dlu, tetiap mgu ade hapdet baru tentang perkembangan bb dalam perut. Tp bb kali nie...lum ade 1 entry pon pasal die. Ish3...cian...

Mcm yang ade aku citer skit2 b4 nie, i've not been well. Tapi alhamdulillah...sume dah beransur ok. Ade la hiccups skit2, tp overall, ok la kot.

Xmo la citer yg xbesh je. Kite tukar. Kali nie kite citer yang besh or positip lak.

Esok, genapla bb kcik berumo 17 mgu. Rupe die ade la lbh kurg cenggini..
Slalu org cakap, pengalaman peknen berbeza2 dari satu anak dengan anak yang lain. Well, i just got to agree wit this one. Peknen kali ni, alahan yang aku alami sangat kurang kalu nk dibanding dengan time luqman dulu. Waktu tu, alah 6 bulan stengah. Bayangkan, dari orang yang mmg masak hari2 kepada xle masak langsung. Bkn aku je xle masak. Hb pon aku xkasi masak. Bole sampai nangis kalu die goreng telo sebab aku ase satu rumah bau busuk. Sounds ridiculous? Terpulang..Tapi pade aku yang melalui...tah la...Aku sndri xtau what has got into me at that time. Tapi kalu peknen nie pade aku mmg akan ase macam we are not being ourself as if something is trying to take over our body n mind. Hish...dahsat sguh bunyiknye. Tapi tu la kenyataannye.

Kali nie, dalam 3 bulan setengah tu aku dah ase lebih bole makan la. Masak pon dah bole skit2, walaupun slalu xdapat nk masak sbnrnye, esp kalu weekdays, sb mamat Luqman yang spesis peluk2 kaki, xmo orang tgal die. Mmg stok men atas ribe je. Ish3...mamat tu mmg pandai memanjekan diri :P Xyah suruh2/ajar, die sndri dtg golek2 n men2 atas pangku dan kawasan sekitar 1m radius di keliling aku. Haihh..Kalu bdiri, apetah lagi kalu ke dapo, alamat die pon race same ke dapo dengan skil mop lantai tak tahap dewa. N bile dh sampai, trus pluk2 kaki. Adoii la...Ikutkan aku still xbape nk ade appetite, tapi bole la makan. Xla sume maknenek pon aku kate busuk :p Awal2 tu mmg ketare la kan. Tapi episod tu lebih cepat berakhir, Alhamdulilllah...

Next...talk about mengidam. Peknen kali nie...mengidam tu mmg ade n kalu die ase nk tu mmg nak3 sgt3 la :P Nie serbe skit pe yang dah aku teridam. Ade yang dapat, ade yang tak, ade yang nk3 berkali2. Ehehehe...

1. Kunyah sotong (as in sotong dalam kuah tomyam campur) - from blogresipi.wordpress.com

- Ase macam dapat seketul pon jadi la. Aku bukan la org yang ske sgt sotong. Mmg xberape nk ske pon. Tapi xde masalah kalu makan. So macam ade konflik di situ :p Aku yang diri aku kate aku xnk. Tapi ade satu perasaan len yang kate nak3. Tah mane silapnye, beberapa percubaan mencari tomyam campur berdekatan dah dibuat, tapi sume xde sotong n kuah2 tomyam tu hampess gile. Xkick langsung. Then after a while, which is lebih kurg smgu mcm tu, dah majuk dah feeling tu. Perasaan nk kunyah sotong tu lari dah :p

2. Bace buku.
- Ini ade satu keinginan meluap2, nk beli n nk bace buku. 2-3 kali gak la aku terkedek2 mendukung luqman lepas keje ke MPH @ Alamanda sebab nk cari buku yang agak2 berkenan di hati, nak bli n nak bace. Tapi slalu pon xterbeli sebab mamat tu marah kalu aku masuk kedai buku. Sb nt die xle wat pape, n akupon statik je kat depan rak tu lelame. Dah laamee ok since i last read a book. Ok, may be not that long. Since buku yang last aku bace adelah The Last Symbol,
adiah anny from en. hb pade hujung Disember thn lepas.

Namun (echeh..), akhirnye, dapat jugak aku bli buku yang pertama waktu aku peknen 2 bln. The Memoir Of a Geisha.

Ya2...aku tau, citer nie dah penah kua movie pon n aku dah tengok pon movie die. But that was long time ago. Plus, pernah denga kan org ckp berbanding movie, buku citer asal die lagi best? Well i couldn't agree more. Was disapointed with 2 of Dan Brown's novels cum movies. I mean, book was totally awsome. Tapi movie lak yang hampess. So, tis time, why not just give it a try. Lgpun, niat asal hanyalah to curb feeling mengidam tu kan. Turns out, mmg best pon. Sangat tidak menghampakan. Of cos aku xbace abis dalam mase sehari due. But within a week mmg abis. Where i got the time, u ask? Well, nk seribu daye. Aku mmg mengelek buku ke hulu ke hilir, thanx to my 'Doraemon Bag' :P Know what, it doesn't stop there, it just got worst. Aku berjaye mengkhatam satu lagi buku waktu peknen bulan ketige, iaitu P.S. I Love You.

Yes, tis was a novel cum movie too. Aku tengok movie die dulu, lame dlu. N was just so touched by the movie. Tapi...been having quite some difficult time reading it (menerime kenyataan sbnrnye) sb perbezaan yang terlalu banyak antara movie n novel. But overall, it's a wonderful read nonetheless.

As for bulan nie belum tau lagi. Tapi...tengok buku yang dah dibeli n dibace tersusun kat rak mmg satu kepuasan. Nape la dulu aku xske bace buku blaja/ilmiah mcm nie. Kalu tak, msti aku dah jadi a genius nerd :P

3. McDonald's Breakfast - Sausage McMuffin With Egg

- Di suatu pagi di suatu weekend, agak2 dalam pukul 1045. Tetibe terase nk ajak abang g McD nk mkn bekpast. Tp nasib la kan, sape suh ckp lmbt sgt. Bekpast ade smpai ko 11pg je. Padan la muke ko bb. Tp, en. hb mmg sgt baik. Die cakap 'Ok, esok la kite g'. So esoknye mmg aku balun la McMuffin tu, smpai 2 ketul sekali makan. Siap tapau pawak balik lg. Hish...cmane bole datang napsu mcm tu skali, aku pon xtau nk jawab. Padahal waktu tu masih dalam tempoh alah2-pning2-tak-lalu-makan. Amek ko mentekedarah mcm tu skali. Macam tersampuk..(geleng3...).

4. Sushi
- Been craving and craving n craving. Dah 3 kali aku mengulang ke sushi king dalam masa 3 mgu. Ya..ya..i kno..i kno..peknen ladies shouldn't take sushi. But trust me, i'm not tat adventurous in food. Sushi yang slalu jadi idaman kalbu hanye la California Maki

& Ebi Ten Temaki. Je. Nape spesis2 nie je? Tah, aku taktau. Tanye tuan/cik kecil dalam perut aku nie. Die yg slalu men-take-over diri aku part2 mengidam nih.

Lame, i kno. Xadventurous lgsg. Lantak le. Dah yang nie je pon yang slalu terbayang2 kat pale, aku pon xtau nape. Ade la gak yang len2 yang aku makan, but trust me, sumenye cooked. Ingredient yang xmasak hanyelah timun, fish roe n nori saje. Nt aku wat entry pasal sushi k, ngee :P

5. New handphone

- Nie lum dapat. Henpon pon bole ngidam ke. I tell u, don't underestimate tis bb kcik. Aku tau aku dah lame bising cakap nk bli henpon tapi tak terbeli sebab aku byk sgt pk. Tp kali nie, dah bape kali nyaris nk terbeli dah ok. Takdir je yang memisahkan (ewah3....). Cite2 xbole blah ok, either SE Aino atau SE Experia X10. Adoi mak. Bankrupt la macik. Smpai sanggup asenye amek installment plan 18 bulan (nie gara2 mk aku nye kad kredit ade wat offer baik punye bln lepas which ends bulan 5 nt. Tapi ade Aino tu je la.). Cume sebab stil xle decide nk Aino ke X10, makenye aku lum bli. Kalu tak....harusss...berhenpon baru aku skang. Ish3....

Seyes...tis time, aku ase aku dah jadi macam orang len kekadang tu. Perangai pelik2. Yang pasti, kalu tetibe ase nk tu, nnaaaaaaakkkk sesangat. Mmg tersangat3 la naknye. Girl ke bb nih? Jauh betul bezenye perangai dengan waktu peknenkan Si Luqman dulu, yang balik2 pon nk makan ayam drumstick KFC, perisa orginal. N since alah yang teruk, aku mmg membantai chiky meal, chiky meal, chiky meal.

Tapi..org tue2 cakap kalu bb kite nk kat kite, tu geng die. Kalu xbape nk kat kite means the opposite. Hmm...Part nie wat aku musykil sb Luqman mmg la tersangat la manjenye kat aku n abahnye. Xde kelainan pon dari dulu smpai arini. Scan lak, asik nampak posisi yang xbesh je. Macam Luqman dulu, starting 3 bulan dah sibuk tayang bird dah :p

Tu je la dlu. Ade lagi nk tulis. Tp kang xterpost lak. Balik2 save as draft je kan. So, papehal, kite post yang nie dlu.

2 comments :

shafarina said...

p.s I love you membuatkan saya menangis teresak-esak kalah Hillary tu nangis tau!

Ida Chan said...

hohohoo....kak ina bace sini jugak ke :P

a ah.. ida pon nangis la smpai bgkak2 mate nengok movie tu waktu 1st time. mmg syahdu abis la asenye :p

tapi kalu la die btul2 bole follow yg mcm buku tu asenye lagi syahdu kot. tgkap leleh la :) tp bese aa..mane dpt follow exactly. jadi drama bsiri la pulak nt kn :D