Thursday, June 3, 2010

I want! I want! I want!!! - Review After 6 Months

Hari nie, genap la sudah, 6 bulan sejak aku mule menjebakkan diri dengan Cik SK-II.

Thx to Budak Lurpark, yang dok supply info2 'bergune' di kala aku diserang penyakit mengidamzkan SK-II iteww....huhuu...

Utk refer pd citer2 basi yang dimaksudkn, bole tengok sini...

Sblm aku go on, ini hanyalah info sharing semate2. Xbermaksud utk menunjuk2 atau promote atau advertise product nie. Ini jugak as my own personal record, lepas 6 bln penggunaan produk ni.

Skit introduction tentang diri sndri sebelum citer lanjut tentang product..

Aku berkulit jenis combination yang agak sukar utk di manage. Ngade2 xigt. Dah macam2 produk aku try, ade yg awal2 ok, patu xok. Ade yg awal2 xok n smpai ke sudah2 pon xok. Ish3...

Antara product yang aku pernah pakai sblm terjebak dgn SK-II ni, kebanyakannye bli on the counter je, macam Olay, Clean & Clear®, Clearasil, Neutrogena, Clear O2, Za, Body Shop and Clinique. Tu antaranya la...

Punca2 aku terjebak dengan produk2 yg dh aku pakai tu, mostly sb iklan2 kt mags, tp ade jugak yang sebab dpt testi positip dari kengkawan, so end up cube la.

Kulit aku jenis combination. My last product was Clinique. Melalui Clinique jugak aku lebih kenal akan kulit muke sndri. Ok ke tak pakai Clinique? Aku wat point form je la k
  1. Money wise mmg ok sb sgt affordable. Kalu kire betul2, mmg same je harge dengan product bese yg bli kt watson tetiap bulan tu.
  2. Ase lg besh sb die slalu ade counter sndri kt shopping2 complex, so bole la nk feeling2 extravaganza gitu. (uwekk..)
  3. ade benefit mcm besday gift yang berupe product atau voucher utk free make over and facial
  4. bole beli voucer waktu promotion yg bole dpt free make over or facial dan kemudian voucer tu boleh pulak redeem product
  5. kalu bli time promotion bole dpt miniature2 yg comel n sgt bergune utk prolong jangka hayat produk dari cepat habis
  6. kadang2 kalu bli product bole dpt free make up yg baru kua, macam mascara, lipstick, blusher, foundation, dsb (ooo...how i miss Clinique :P )

Punca utama aku nk sgt pakai SK-II nie hari tu..
  1. terjebak asal sebab iklan jugak :P
  2. macik dh tue nk...thn depan dh 30 thn nk jugak la cari2 produk yg konon2 bole delay aging nih :P
  3. letih layan muke yg jap ok jap xbape nk ok
  4. dah pasan muke dh mule ade fine lines kat bawah mate, kat tepi mulut bile kite senyum tu, kat batang idung sb kerut2 (hishh...)
  5. nk sgt try pakai miracle water yg digembar-gembur tu, besh sgt ke?
  6. present utk diri sndri as self-appreciation :P

Seyes, sebelum nie aku xpenah pon terpk akan pakai SK-II. Mmg sekadar drooling over mags n commercials je. Sb aku mmg ase SK-II nie way out of my league. Tp tu la....ngidam punye pasal (dan2 salahkn ngidam :p), drool smpai xlarat dh dok teringat, termimpi2 bagai, ade member kasi testi2 positip lak :p ...akhirnye, lepas puas pk pros n cons, pk bajet utk setahun (setahun tu beb, jgn menmain, gile kedekut aku nih :P ) terbeli dan terpakai la sudah, akhirnye....

Ok2...bosan suda, bebels banyak...mari kite tengok citer pasal barang lak.

Aku just gune basic skin care je. Cmane aku tau yang mane sesuai utk aku? Aku denga citer promoter ke? Oh, tidakk....aku g siniee..jawab questionnaire SK-II. Simple je soklan2 die. Patu product2 die pon xla byk sgt mcm sesetengah brand tu, smpai pening pale nk pilih sume kan. So..nie je la yg aku pakai...
  • Make-up Remover -> Facial Treatment Cleansing Gel
  • Facial Wash -> Facial Treatment Cleanser
  • Toner -> Facial Treatment Clear Lotion
  • Serum -> Facial Treatment Essence a.k.a Miracle Water
  • Moisturiser -> Skin Signature
Oo ye, aku tak bli krim mate or masks. Ase mcm xbape nk penting (bole?). Penting la. Tp aku xla xtrim sgt. Yg penting, basic care utk seluruh muke :)

Lg satu, moisturiser tu aku xikut yg die suggest. Aku mulakan dengan pakai Skin Signature yang kale merah tu sebab dapat hat tu free miniature 30g.

Honestly, I dont wear heavy make-ups but i do apply powder/foundation on a daily basis for a decent look on weekdays & love to doll up on weekends esp when i go jalan2 wit my other half ;P

Haaa..meh aku tunjuk gmba skit. Bosan la pulak kalu xde gmba kan :)

Yang ini adelah make-up remover. Lepas dot3 kat muke kite sapu putar2 bulat2 kat muke. Nanti ase oily2. Patu lap same tisu. Tengok la kat tisu tu, berdaki. Ish3...Patu nt bilas dengan air. Maklumat lanjut > Klik Sini...

Next, adelah pencuci muka. Nape kena cuci muke 2 kali, tadikan dh cuci? Itu kalu pakai mekap. Cuci muke saje, besenye xdapat kuakan sume mekap yg mlekat kt muke n liang2 rome tu. Tambah mcm aku yang liang-liang rome muke besa2 nie kan. Mmg slalu senang sumbt n nt mule la jerawat sronoknye berputik2 di situ. So kasi cuci la muke mcm bese, pakai mende alah nie. Maklumat lanjut > Klik Sini... Tapi slalunye kalu pagi, bangun dari tido, aku xpakai cleansing gel tadi tu, cuci muke pakai nie je. Bau die ade sikit2 mcm Hazeline Snow.


Muke dah cuci, kasi lap kering same tisu ke ape. Lepas itew, pakai la toner. Taruk kat kapas n sapu la kat muke. Maklumat lanjut > Klik Sinie...

Haa...ini la die Miracle Water yang digembar gemburkan iteww. Rupe lebih kurang same je dengan toner td, cume toner dalam botol plastik. Yang ini dalam botol kace. Patu kale die mcm kuning cair2. Bau...mcm pelik2 skit. Mcm air tapai je gitu. En. Hb awal2 dlu slalu perli, die kate kite bole wat sndri Miracle Water nie pakai air tapai yg bese abah aku wat waktu hari raye tu. Lumur2 je kat muke. Euuuwww...lekit ok. Nt msti semut kerumun. Oo ye...yg ini, kalu lumur pon xde semut kerumun, tp mmg ade skit ase lekit2 waktu awal2 bubuh tu la, sblm die kering. Dh kering, ok je :)

Nape ade botol spray tu? Botol tu xdtg skali ye, bole dibeli secare berasingan. Ikutkan, die ajar pakai mcm gini > Klik Sinie... Tp aku xpakai gitu. Aku pejam mate n spray kt muke 3 kali, patu sapu rate2. Ye la...kalu ikut dalam iklan kt tv tu die curah je kt tangan patu tepuk2 kt pipi kan. Mahal ok mende alah nie. Kne jimats2 :P (ini bukan kedekut namenye, ini belanje berhemah. Muahahaha....). Bukan pe, sayang kalu pakai kt kapas, ase mcm nt kapas tu serap lebih, so aku wat la care gini. Lagi satu, aku bace kt internet, Miracle Water nie bau die akn mcm berubah skit kalu slalu terdedah kt udara, mkin teroksida ke ape aku xsure. So secara berkala (echehh...), aku akan letak dlm botol spray tu dlm 1/5 botol n pakai la stiap hari. Bile abis, nt aku topup la lagi. So, jarang2 la aku bukak botol yg sebenar tu, make kurang la die exposed dengan udare. Lantak korg la kan nk ckp pe kan. Aku wat pe aku ase praktikal je :)

Last but not least...moituriser. Yang ini aku pakai lepas pakai Miracle Water, agak2 lepas die mcm kering skit. Maklumat lanjut > Klik sinie...

Kalu korang pasan, aku gune gmba sebenar. Walaupun xbape cunz sb pencahayaan yg kurang besh, tp nie la rupenye lepas digunekan selame 6 bulan. Still berbaki. Aku ase bole tahan kurang2 sebulan lagi. Menjadikan kos purata adalah sekitar RM190/bulan atau lebih kurang 6 hengget lebih sehari. Mahal...kalu nk dibandingkan dengan produk2 bese. Tapi...masih possible la kalu betul2 nk pakai.

Wat mase nie, aku gune 2 kali sehari. Sekali waktu mandi pagi, sekali lagi waktu mandi malam atau sebelum tido. Yang pasti, bangun pagi muke mmg ase besh :) Walaupun rambut kusut masai n baju senget2 :P tp muke ttp menten besh :P Tp die akan lagi besh kalu mkn berjage, buang air harian = ok, tdo pon ala2 cukup/ok. Ikutkan aku xla cukup tdo mane, slalu je ase xpuas tdo n malas bangun pagi nk g kje, tp stil ok lg aa..

Antara immediate result (lepas sekali due penggunaan), kesan yang aku pasan...
  • minimised pores. Nie aku mmg pasan sgt sebab pore muke aku mmg besa. Trus kucut jd kcik :P
  • muke ase selesa n xkering. Slalu kalu lepas cuci muke aku ase mcm kering n tegang, so kne cepat2 pakai toner n moisturiser, yang ini ase ok, even lepas cuci je.

After 6 months usage, so far..
  • fine lines yang dh mule ade n agak ketare, esp lepas mekap jd makin kurg. Xla hilang lgsg, nie bukan magik. Tp mmg kurang la line kt muke comot aku nie. Kalu ade pon skit je kt tepi idung :P
  • minimised pores. Nie mmg kekal kecut n kcik. Xla hilang lgsg. Sdih skit utk admit, i'm quite hairy. Kt muke mmg byk facial hair, hence the pores. Nk wat cmane, sudah dianugerahkan gitu. Dulu area tepi idung amt oily n pores makin hari makin ketare (or so it seems to me :( ). Tp nmpk gayenye byk improvement la kt pores tu (not the hair okeh...skali lagi, ini bkn hair removal atau magic. Len la kalu aku jadi merlin. eh?)
  • minimised acne/pimple. kulit yang lebih sihat, acne n pimple pon dh sgt jarang muncul. Besh3 :D
  • no more dry/oily skin = manageable skin with less hassle. Dulu kat pipi kering kt idung n dahi n dagu minyak2. Patu slalu jerawat2, sgt pening okeh. Penat dh cube2 mcm2 produk, but may be i need to blame my hormones yg tunggang langgang nie. Or genetics may be. Tah le...yg pasti, it's over. Legaaa...... :)
  • more even skin tone (though not perfectly even). Ok la...kulit xcapuk2. Nmpk agak sekate. Mkin sb dulu byk parut jerawat kot :P
  • easier to put on make up (due to healthier skin). Jimatz mekap aku. hehehh...Skang xyah pakai byk2. Concealer sume xyah pakai dh. Foundation skit dh mencukupi. Nk lg cumel bole pakai blusher skit. Tp tu weekend je la kalu nk g jln2 :D Ditambah pulak dengan eye shadow, maskara, lipstick, lipgloss n contact lense (eh? over nih!). But seriously, aku xla vouge-bedevass mane. Ckp je lebey. Mekap cair2 je, lagi2 lak dlm camera, bkn nmpk pon :P
  • bawah mate masih ade dark circle, tp adelah terkawal. Nk dpt balik mcm waktu mude2 dulu adelah mustahil sebab aku xpakai krim mate, tdo pn bkn ckup, ye la..anak dh nak masuk 2. Len la kalu aku ade maid kan :p tp..garis2 halus mmg ade improvement. Pon blum, dan aku ase xkn hilang sepenuhnye. Tp jugak adelah terkawal :D
Hadeh...penat dh macik. Citer pjg2. Hari tu citer encypt2. Patu nk citer, nk taruk video yg diedit pon xdpt. Kite bebel la pulak pasal nie.

Mkin care pemakaian aku xbape betul. Mcm aku ckp td, aku xde niat pon nk promote mende nie. Kalu ade antare kawan2 yg sedang kbetulan nk cube produk nie, bole la cube. Tp...mcm produk len2 jugak, sesuai dengan org, belum tentu sesuai dgn kite. Lg satu, drawback die, xde trial pack n xsume ade packaging ade yg kcik. So, kalu nk try dengan kos terendah, mmg kne branie mati bli yg BESAa punye! :P

Kalu dh invest mhl2, skali xseswai, mmg nangis la. Aku la tu. Sb aku bkn org kaye. Ketike ini, masih lg dlm middle class stage. Gaji pon alhamdulillah, ckup2 je...(Tp still ade hati nk pakai SK-II, so layan je la...)

Satu lagi yg xbape nk besh adelah, bese yg bli2 nie adelah org2 yg agk berade. Vouge2 gitu. Tp aku adelah budak yg comot. Mkin xnmpk convincing or even promising utk berupaya membeli. Tp, p mampus la kan. Sukati aku la aku nk bli produk tu ke tak, ko tu promoter je (eh?).

Hehehe...xla...mksud aku, mkin ade stengah2 counter yg promoternye judgemental, so adelah skit xbesh. Tp...stakat nie, aku bli kt The Mall, ok je promoter tu. Name die Kak Yati. Nk no. tel stores bole tengok sini...

Tu je la kot. Pnat dh bebel. Konon2 berinfomasi la kali nie, echehh.. :P

Bubaii...

7 comments :

DeLancrettLurpak said...

Bagus ko ida, beli yg basic aje.. jgn terpengaruh dgn promoter..nanti dia suruh beli macam2..tapi kan facial treatment mask SKII mmg superb... tapi mahal laa..

Siti Fatimah said...

wah maju btol kengkawan aku pakai SK-II. aku seriusly tak penah dpt menatap muka aku sejak anak 2 nih. stakat smpt pakai foundation je.

jgn ko kate muka aku takde prob. ada. cuma mgkin aku tak penah nmpk.

masa muda2 dlu aku ase mcm pejal skit. skg ni mcm kureng skit. mcm ko ckp fine lines tu mcm sikit demi skit muncul...nk pakai anti-aging yg murah2 tu aku cm tak bape yakin. skang aku pakai olay..ase mcm dh tak sesuai. pencuci muka pn tuka2...

kalu ini mcm.. iwan iwan iwan gk la. huhuhuhu

Ida Chan said...

Bdak Lurpak : Utk start, ok la kot bli yg basic2 gitu. Seswai la dgn poket kew :P Kalu nk dapat facial mcm yg ko ckp tu, kne bli lg 2 product, xsilap aku. Satu tu Skin Rebooster, satu lg ape tah, xsilap aku aa..Kire aku yg xcomplete nie, xle la nk suh die uli2 aidilfitri muke aku :P

Mask yg dpt pree tu aku lum pakai lg. Ade seketul je, sayang nk pakai :P


CT : iwan3 tu hape? seyes aa ct, kite dh tue, huhuhuuuu...Mcm ko ckp la. Nk dpt belek muke mmg dh jarang skang. Tp kne gk belek. Sb skali skale belek, baru tsedar, kite dh mule kedut2 (over la tu, skang nie garis2 je baru :( same pigmentasi, same dark circle, bla3..) :P

Ida Chan said...

ct : ohohooooo....i want rupenye....cet. ter blur seketika :P

DeLancrettLurpak said...

kalau ko dah start pegi uli2 aidilfitri dgn org SKII, nanti dia suruh ko beli massage cream.. tapi seyes, mmg membazir la cream tu tapi best, macamana tu..aku tak beli ponn...hahahah.. pakai la mask tu.. aku rasa lepas aku pakai tu aku tak nak buang ok.. macam boleh pakai dua tiga kali.. hehehe.. kedekut punye pasal..

misshannan said...

entry ni aku baca skip2...heheh...sebab panjang sgt...semoga ko jd cun lepas pakai sk11

Ida Chan said...

ko harus la bace skip2 sb ko xyah pakai ape pon dh cun dah :P ehem ehem...

besh ek, jimats duit...elok la kalu xmenjebakkan diri pade yg blum terjebak :D