Monday, June 14, 2010

Luqman vs. Roseola

Lame jugak asenye xupdate. Mgu lepas xde satu entry pon.

Ade citer sbnrnye, cume xsmpat nk update terus. Meh kite ke kronologi kejadian yg berlaku sejak mgu lepas. Jom Flashback! (Perhatian, entry ini adelah sgt panjang!)


Jumaat, 4 June 2010
Abah n mama Luqman g opis lewat sebab nk bawak Luqman g cucuk Pneumococcal yang last. Di kesempatan itew jugak, bole la mama g chk dgn Dr. Fatimah skali, sb hari tu org tu salah letak tarikh appointment. Die wat appointment utk mama kt hari yg Dr. Fatimah xde. Sekali die kate Dr. Fatimah ade emergency hari tu, n patient adelah by appointment sajo. No walk-ins. Huhuuu...keciwa macik :( Xdpt la abah n abang Luqman jmpe dgn adik. Ooo ye, diam xdiam, akhirnye cecah 10kg dh mamat nie. Patut la mama makin xlarat nk dukung. Abah lak smpai naik2 balik muscle kt lengan sb slalu dokong bdak montel nie sbab slalu lupe bawak kasut die kalu nk g jln. Ish3...

Tengok nie, sronok je mamat nie men kude menan kt stu. Siap bole hayun sndri. Ade video. Tp...xsmpat nk edit kt umh. So, ntry kali nie, njoy gmba je la ek. Time nie rambut mamat nie, pjang lagi. Esoknye baru ktorg bawak die g potong rambut. Ade gk, video die potong rambut. Tu kite buat kt entry len k :)



Selasa, 8 June 2010
Arini besday mama Luqman, ahem3 :P

Kami xde celebrate pon. Awal2 pagi tu aku dikejutkan oleh bunyi alarm yg agak berbeza, yg aku ingatkan bunyi nyamuk. Rupenye alarm tipon aku ditukar dek orang (laki aku nye kje le teww), jadik bunyi lagu hepi besday. Ish3....It's cute of him (w/pun die xmo wish aku personally, tah nape, tp die ade la wat team ngan Luqman utk nyanyi lagu hepi besday b4 i'm off to work that morning.

Petang tu, aku amek Luqman dari skolah, mcm bese. Badan die dedar2, tp memandangkang die still aktif mcm bese, aku cube dismiss sebarang isau di hati yg ske berpk bkn2 nie. Mlm tu abah Luqman balik kje mcm bese dlm pkul 8 mcm tu. N we both have nasi lemak ayam 4 dinner. Nasi lemak tu slalunye abah Luqman beli waktu on d way balik dari opis.


Rabu, 9 June 2010
Kami g kje mcm bse. Aku kua awal skit, anta Luqman sb abah die ade meetg pg tu. N after tat, terbang ke Parcel E mcm bse, stiap pg.

Kt opis pon bse2 je.

Blk ptg tu, waktu jmput Luqman, cikgu die ckp Luqman demam hari ni n muntah ptg td. Blk tu aku tgk pampers die yg 5 kpg aku bekalkan stiap hari pon abis licin-licau, not a gud sign. Cirit la tu. Smpai umh aku trus kasi die ubt demam, saki baki dari Hospital An-Nur ari tu. Luqman still bole men2 mcm bese tp agk moody n grumpy.

Mlm tu mama n abah Luqman dah start xle tdo sb badan Luqman panas sgt. Suhu mmg range 39°C - 40° C. Mkn ubat pon xbape nak jalan. So keje ktorg mmg dok monitor suhu n sponging spjg mlm smpai pagi. Dah menjelang subuh baru ktorg kami bertige dpt lelap jap.


Khamis, 10 June 2010
Dgn keadaan aku yg makin sarat nie, kekurangan tdo mlm mmg sgt2 mencabar. Tmbah pulak mlm td mmg xsmpat nk kemas beg luqman n gosok baju ke opis. Keadaan Luqman pon xstabil lagi. Awal2nye aku ckp kt bos nk mintak masuk opis lmbt. Skali mcm dh tahpape je keadaan ktorg pg tu, aku end up utk EL kan je la. Susah sgt..En. HB suh anta Luqman g skolah jugak sb die nk aku rehat. Ye la, pale dah sakit, n pening ala2 nk pitam dh, mkin penangan xckup tdo yg dah berlarutan sejak mgu lepas n esp last nite. N aku lak, dah alang2 EL tu kan, baik la aku amek kesempatan nie utk g chk up kt An-Nur yg dah lebih smgu delay tu. Luqman pon dan mkn ubt demam pg tu, so the plan was to chk him out after my visit to Dr. Fatimah n give him another dose of the medicine n kalu perlu, bawka die blk umh tengah hari tu.

Lps anta Luqman ke skolah, mama n abah Luqman g dating bekpas kat Restoren Dapur Mas, xbape nk jauh dari skolah Luqman...

After bekpas, we part our ways n I went to An-Nur n Abang g opish die la kan. Ikotkan, registration 4 Klinik Pakar Wanita An-Nur tu last smpai ko 11pg 4 walk-ins. Unless, of cos, kalu ade appointment, bole la lmbt skit.

Alhamdulillah, aku slmt smpai waktu tgal lg bape minit je nk pukul 11pg. Nasib baik smpat. Aku abiskan mase menunggu dgn bace buku citer Shadow Of The Wind yg xabis2 lg bace tu. At the moment(waktu kejadian, echehh..), aku adelah 25 weeks n 5 days. Alhamdulillah, stakat nie, sume nmpk ok. Berat terkini pon dh 56.5, BP pon ok lg w/pun xckup tdo n mkn xtentu. Harap2 berterusan smpai slmt melahirkan nt.

Doktor Fatimah scan bb, die ckp bb ok n should be, by the time aku 7 months, bb akan seberat sekilo. Tp, bile scan, bb dh berat 900g++. Dah dekat sekilo dh pon. N kalu ikot saiz die dh well into 26 weeks. Hmm...xkesah le, asal ko sihat bb. Aku xla kate bb aku besa ke ape. Sb due bb nie xaccurate sgt sbnrnye, sb hanye berdasarkan scan waktu awal pregnant hari tu, memandangkan aku nye last period yg xregular. So, mmg kemungkinan besa la due yg dah ditentukan dulu, bkn due sbnr. Awal2 ari tu Dr. tentukan, 21 atau 20 Sept, skang suda jadi 16 Sept je. Tp tu kalu berdasarkan scan terkini la. Anyways, xkesah la bile pon, asal die xpremie n dapat dibersalinkan dengan slmt nt. Yang pasti, aku kne redha, bb nie insyaAllah lahir time bulan pose. Huhuuu...

Habis @ An-Nur, aku g tapaw lunch n start gerak ke sekolah Luqman. Waktu aku smpai, cikgu die kate Luqman baru je tdo. Die demam sgt panas hari tu n cirit dari pagi n mrgm sgt2. Panic seketika. Then call hb. Aku n die dh start berbelah bg sama ada nk suh Luqman admit lg ke g KK ke g klinik bese ke Paed An-Nur ke. Then aku decide utk bg cikgudie ubt demam yg aku bawak n suh bg Luqman mkn kalu die bangun, while aku g mkn jap.

Nk mkn kt mane? Dlm kete? Balik umah? Ahh...susah sgt, aku decide utk g Dapur Mas n tumpg mkn kt sane je, dekat skit, aku order air la tapi, kang xpasal2 kne halau lak kan :p Dgn muke selambe aku bukak polisterin yg dh tapaw td n mkn. At least, situ still dlm Presint 9, xjauh mane dari skolah Luqman. Buang mase je kalu balik umh kt Presint 11 semate2 nk mkn then, dtg skolah balik, amek Luqman, g klinik kt Presint 9, then balik umah balik Presint 11. Hish...gile pusing2 ke sane ke mari. Dah la hari tengah panas terik. Ish3..

Lps mkn jangan tidak, aku drive blk ke skolah Luqman. Die dh jage. Tp mrgm. So aku bawak la die g klinik berdekatan then bawak balik ke umah terus. Bawak g klinik kt flat hijau kt Presint 9. Doktor kt klinik tu just bg ubat mkn, ubat bontot n garam utk wat air n bg minum 2 prevent dehidration. Tp, sebabkan Luqman baru mkn ubat demam, aku bg die ubat tu lps lbh kurg 6 jam. Spjang2 kt umah, kami berkurung dlm bilik je. Segale mende penting2 mcm pampers, susu air panas, buku citer (4 mama), menan skit (4 luqman), air kosong n ubat2 luqman, sme aku bawak naik sb mmg intention adelah untuk bertapa dalam bilik tu smpai abah Luqman balik.

Spjg aktiviti melayan Luqman berlangsung, suhu bdn die mmg xturun2 lgsg. Ubat xde kesan lgsg. Mama sgt isau. Tp mama cube stay cool. Bile Luqman lelap, mama pon lelap. Bile Luqman jage, mama ajak Luqman men. Bile Luqman xmo men n crancky, mama peluk Luqman n dodoi2 smpai mamai or tdo.

Akhirnye hari pon gelap n abah Luqman pon balik. Lega skit bile hero dh balik. Bole kite tukar shift.

Malam tu pulak, Luqman mmg terjelepuk sb suhu Luqman jadi makin panas smpai mececah 41.6° C. Mama n abah pon bertungkus lumus menepek2 Luqman dengan lampin basah, tak pon bawak Luqman p basuh muke n basah pale patu berdiri depan ekon nk kasi Luqman sejuk. Isau kalu panas sgt nt kne seizure ke hape. Macik xmo amek risiko :( N memandangkan ubat doktor klinik bese tu xjalan, kami bagi semule ubat Hospital An-Nur kt Luqman. Jalan la, skit2 n skjp.

N malam tu, skali lagi, kami xtdo, bersengkang mate menjage anak bujang yg suda melepet iteww. Xpenah lagi Luqman demam cenggini. Nie la 1s time. Mmg pengalaman utk kami. Sblm nie yg masuk hospital tu pon xsepanas nie demamnye, tp time tu consequences adelah berbeza sb die seseme n batul teruk skali dengan demam. Kali nie, elok, xde seseme, xde batuk. Just demam je dengan suhu yg mencanak2 xmo turun. Pelik jugak. Tp...mkin jugak sb injection Pneumococcal hari Sabtu lepas tu ke kan. Entah la...


Jumaat, 11 June 2010
Hari ni, abah Luqman lak cuti, jage Luqman yg xcihat. Mama g kje. Annual leave aku yang tgal dh makin kritikal, mkin dlm 2-3 hari je lg. Hm...nk wat cmane..Tpakse la kje. Nasib baik ade pari2 encem nk tolong anta macik g kje ari tu. Xla jenuh macik nk carik2 parking yg mmg gile kritikal kt Parcel E nih. Lunch time, aku xbalik. Toksahkan ke Alamanda, g bli makan pon tak sb ade bnyk mende yg nk di settlekn. Xpe la...nt balik kje ptg kite ajak En. Hb g mkn.

Ptg tu, Luqman ade skit improvement. Ubat yg dimakan ade sikit jalan. So Petang tu ktorg decide utk g Pasar Tani kat Presint 2, sebab dh laaaamee sgt xg. Sb slalu En. Hb kan balik lmbt. Aku nk g berdue dgn Luqman? Kirim salam le, tambah2 dengan org yg ramai n dengan aku yg membawak perut nie. Xlarat macik nk dukung Luqman tu merate2.

Mlm tu, Luqman melepet lagi. Cian mamat nie. Tah bilenye nk kebah demam tah. Gini la rupenye budak demam dengan pale berserkup lampin basah. Nie waktu awal2. Waktu ubat demam baru2 jalan. So kuat sikit la budak demam nie, wpun stil xseaktif bese n badan stil ade panas lagi. Tp suhu agak terkawal la..


Nie gmba xlame je lepas tadi tu. Badan die dh mule panas balik n die mmg lembik gile time nie. Baju ditukar sebab dah basah, kasi pakai baju lubang2 bia wap badan senang nk kua, echehh..

Oo ye...time nie, lampin tak lagi dibasah dengan air bese. Ade ice pack cair yg sejuk kt dalam tu sb suhu die dh mule mencanak kembali. Aksi Luqman lembik nie bkn diwat2. Mmg ktorg pon xpenah tengok Luqman cenggini sb slalu die sgt aktif, even kalu dedar atau demam skit2. Sian sgt. Kalu dah melepet nie besenye sushu mmg xkurang 39°C.


Ape tu? Bantal? Oo..itu la perut mama Luqman :P Abah Luqman ade amek skit gmba waktu Luqman melepet kt mama (tukar shift). Tp of cos la die nk amek pakai camera canggih die kan. Tu yg manjang dlm nie, gmba abah nk Luqman je, mama tadak. Cian mama, dapat interprem perut pon jadi la ek :P


Sabtu, 12 June 2010
Patutnye hari nie, kami g kenduri kawin abang hb @ Seremban. Tp nk wat cmane. Luqman masih demam. Makan ubat elok kejap. Dalam 4 jam lps ubat, start demam balik. Tp at least, ade la improvement, dari hari tu yg xde effect lgsg. So, aktiviti adelah tdo smpai tengah hari n melepak2 smpai ke petang. Bekpas adelah roti n telo goreng sajoo @ 1230pm.

Dh petang, n Luqman pon nmpk mcm agk2 ok skit. Kami pon kua jalan2 cari makan n cari pampers. Sejak demam, Luqman smpai cirit2 sb bdn panas sgt, so pampers yg patut due mgu depan, isau takut xckup. Kne g carik. Bace lak kt sokaba ade iklan kt tesco, Mamy Poko = RM42. Ape lagi, harus p tangkap segera.

So kami ke Tesco Puchong. Bb kcik nk mkn Sushi King (again..) kali nie dh kali ke-6 ke ke-7 dah. Abah lak kate nk blanje. Mmg sronok le. Cume...time tu mama ase perut die mcm dah masuk angin n pale dan pening2 n ase nk muntah. Ooo oo...Xpe2 kugagahkan jua, demi Sushi King. Craving terkini adelah Ten Don.

Tah ape yang aku ske sgt, aku pon xtau. Tp mmg miso sup tu aku bole hirup hingge ke titisan terakhir. Ish3...Kalu x, sblm2 nie, miso sup mmg xpenah nye aku nk sentuh. Tetibe ase mcm best pulak. Ish3...Sah, aku bkn diri aku lg.

Haa...dah alang2 selit citer pasal mk buyong nie kan, nk la citer skit, sblm aku lupe. Dah la preggie kali ni xde entry pasal peknen. Sian kt bb nie. Aku skang ase mcm sedap lak Coke tu. Xla aku slalu minum. Baru skali due je pon spjg peknen nie. Tp kalu dulu, waktu xpeknen atau peknen yg sblmnye. Coke adelah satu mende yg mmg aku sebolehnye xmo sentuh. Seyes aku ase Coke xsedap. Gas kuat sgt la, ase kelat2 la. Tp, skang...i like....Ish3...Tp tu adelah minuman yg abg xbg aku minum. Huhuuu...mmg ikotkan xelok pon kn. Hmm...

N aku ase gk, peknen kali nie aku adelah ske makan seafood. Dari ikan ke udang ke kerang. Ish3...Kalu waktu Luqman dlu ske mkan ayam, esp drumstick Chiky Meal. Ish3...Tahpape je kerenahnye peknen nie. Layan je la. Selagi bole, njoy la mane yg dapat ek. Jangan ko kua nt mate sepet sudah ek bb. Idung mancung, kulit putih mcm jepun xpe k, echehhh, lebey lak :P

Ok. Nie gmba Luqman kat Sushi King bersame abah Luqman, again...sementare tunggu order smpai.


Xlame lepas amek gmba nie, dorg kua sb Luqman mcm bosan2. Tgal la mama sorg menunggu makanan.

Skali, pening tadi makin bermaharajalela. Sushi King sejuk aku ase panas smpai peluh2. Tp peluh2 mcm peluh sejuk la pulak. Dh la tgal sensorg. Tis is not gud. Dan dengan xsemena2, ase nk muntah xterhingge. Aku pon lari kua kedai lps inform ade satu akak yang baru je anta Ten Don idaman kalbu aku tu. Nasib baik dekat jugak la Sushi King tu dengan main entrance. Dan aku pon berlari2 anak dengan smagtnye, dengan harapan xterbelahak kt dalam Tesco. Lepas je kaki cecah setapak ke lua pintu Tesco, hati skit lega, tetapi....Bluekkkhh...terbelahak sudah...selamat terpercik ke tudung, tangan, sua n comot pipi2 ku sume. Ish3...Dah lame sey aku xmuntah. Gigil2 terus. Nasib baik ade tong sampah kt tepi car park tu buat tpt berpegang. Ish3...Lantak la org2 keliling kan. Nasib baik tpt aku muntah tu sepetak car park yg kosong. Elok aku siap muntah, ade pulak org masuk parking. Cett...Lantakkan jugak la kan. At least lega skit. Tp aku suda comot.

Dgn tgn bersih sebelah lg aku tpon abang mintak die dtg sb aku nk tisu. Die igt aku muntah dalam Sushi King pulak. Haihh...Aku pon masuk dlm n terserempak dgn die kt tgh jln, aku decide utk g toilet terus aa. Rupenye, die siap g masuk Tesco sume dh dgn Luqman. Cett..

Tp mmg lps muntah tu, selera makan agak kurg, wpun Ten Don dah terhidang depan mate. Huhuuu...sedey macik. Nak makan, tapi pening xabis lg...

Mlm tu, Luqman dedar2 tp dah kurang sgt2 demamnye. Alhamdulillah...Bg jugak mkn ubat. Tp mmg lega skit sb kami sume dpt tdo lena malam tu. Syukur....OO ye, pampers yg nk dibeli kt Tesco tu dh abis. part tu, sedey skit..


Ahad, 13 June 2010
Hari nie kami bangun sebab dikejutkan oleh Luqman yg buat bising, marah + lapa. Abang je bangun bg die susu. Aku tdo balik. Ngeh3...Nikmat ok :P Sian En. Hb. Dh la mlm td die tdo lmbt sebab tengok bola. Lps susukan Luqman, die g mandi, while aku n Luqman rupe2nye geng, tdo balik. Alih2, die yg dh mandi tu pon join tdo skali. Ish3...Ape punye peel la ktorg kali nie. Ish3...

Sekali....jeng3...Muke luqman naik mcm rashes la pulak, aku tengok...Haihh...

Aku ckp kat abah die. Nie macam campak nie abang. 'Eh, tak la..Nie msti sebab die gatal2 dah 2-3 hari xmandi nie', kate abang. Hmm...masih musykil2. Aku pon g mandi. N En. Hb giat menanggalkan sume sarung2, cadarla, quilt cover la, sarung bantal la. N lps tu die mandikan Luqman. Sian mamat tu, menjeri2 nangis time mandi. Mkin badan die perit2 lagi.

Tengah hari tu, kami gerak ke umh mk. Dapat pulak info mengatekan mk aku masak lemak daging salai. Harus, laju je laki aku nk balik :P

Tp aku lapa, so...smpat jugak la singgah kt McD Sg, Besi tu bli McValue Fillet O' Fish. Ooo..nikmatnye...(see....ikan. Seafood lg...Hmm). Lps tu, dpat pulak Ice Caramel Latte kt Dunkin Donut kt sebelah McD tu. Bahagie okeh :D
Nie la rupenye yang terdekat yang aku bole carik kt intnet, sb aku xsmpat nk amek gmba my ice caramel latte idaman tu. Dapat2 je, ngap terus. Muahahahaah.....

Okeh, berbalik ke citer Luqman (banyak pulak iklan). Mk n abah aku ckp mcm campak nie. So by the time ktorg nk balik tu, dorg bekalkan la daun mambu (atau daun semambu, as some may call it), utk direbus wat air mandi and wat alas tdo Luqman. Mudah2 an dapat melegakan n menghilangkan gatal2 or perit2 n ase xselesa.

Mlm tu, En. Hb smpat wat reseacrh skit pasal simptom2 anak bujang sayang die tu. N...he landed on a jackpot on tis one. Roseola..

Bole refer kat sni :

Click here #1
Click here #2
Click here #3

Nie ade skit gmba yg aku amek dari intnet, ttg budak2 yang kne Roseola nih.


Ikut2kan mmg rupe mcm campak la. bkn cacar air or chicken pox. Die yang jenis halus2 tu. Isau gk macik sb penyakit nie bjangkit. Nak2 pulak macik peknen. Tp mmg bersyuko sgt2, bkn chicken pox. Kalu tak, lagi2 la macik isau. So ni la puncenye nape Luqman demam teruk sgt hari tu...

Sian bos macik. Die peknen gk, due lbh kurang 2-3 mgu lewat dari macik. Tp anak2 die dah 3 org kne chicken pox. Lepas sorg, sorg. Ish3...Harap2 die de pape la. Bahaye weh, kalu menjangkit kt org peknen.

Ehehe....tajuk punye la saspen. Alih2 last few paragraph baru tau sape itew Roseola. Msti ingat awek latin mane tadi kan? ehehehe....

Akhirnye tamat la sudah satu novel yg maha panjang, dokumentari famili kecik kami selame hampir sminggu :P Sile muntah kalu letih bace :)

Oo ye....skit update pasal Luqman. Memandangkan sakit nie berjangkit n taska kompem xmo Luqman punye. So, we have no choice but to send him to my mum's house in KL. Cian abah Luqman. Penat nk berulang ke sane ke mari. N abah Luqman cakap nt petang (or mlm) die akan jemput Luqman dari sane utk balik tdo kt umh kami @ Putrajaya. Penyet jugak nk wat gitu kalu tetiap hari. Sb die isau, umh nenek Luqman panas, takut anak die xselesa. Pulak tu ase mcm menyusahkan dorg je. dah la siang penat jage Luqman. Me? Go to opish as usual. N go back home to an empty house, tanpa Luqman. huhuu....Macik xsanggup kalu pisah dari Luqman. Mst nangis nt....huhuuu...Dah la skang kne distant kn diri dari die. Xle nk peluk2 sgt, xle share2 mkn :( huhuu....

Tp, ok la. die kt umah mak terjage. Adik2 aku sume ade, sb cuti skolah n cuti sem bagai. Dah due kali aku tipon. Dorg kate Luqman ok je. Campak pon dah smpai ke kaki, so mkin xlame la tu, sehari dua lagi baik la harapnye.

Nt kalu ade pape, i update lg k..

6 comments :

roshda said...

ida, simptom yg luqman kena tu sama dgn iman kena aritu.. bila aku jpe paed dia kata bese.. aku memula pon riso giler huhuhu.. alhamdulillah.. 2 ari je.. ari ke 3 pagi dh clean n clear.. muka pon dh bercahaya keimanan ecehhh :p tu la nak kata campak bkn.. chickn pox pon bukan.. sapu je ubat doktor bg tu, n de ubat mkn kn.. insylh luqman akan sihat.. panas sungguh bdn dia eh.. luqman makin ensem ar.. comei sgt.. ko pon jaga diri tau..

Ida Chan said...

roshda : tq :D tu la. aku pon ade refer kt blog ko gk, tengok2 post pasal tu. ko kate org tue kate campak keladi ek. hari nie ade lg skit2 merah2 tu tp dh kurg banyak. cume tetibe datang balik seseme n batuk teruk die tu. xtdo lg mlm td sb kalu batuk2 nt die muntah. haihhh...nie la dugaan bile dh ade anak ek :P dulu mk bpk kite pon susah cenggini la nk jage kite. insaf skit :P

aisha said...

mak aii panjang ye citer...but i like it..hihi..aku je tak dapek de nak tulis pjg mcm ko ni..
wahh ringan je ko long..aku dah nak 61 kg dah..wua..bru 18weeks.ihihi. wahh mmg anak jopunn ni..suka mkn makanan jopun..hihi..
alahai moga luqman cepat2 sihat ye..good boy la die...aku pun skrg tak larat nak dukung aina, tp still dukung gak lg..baper hr ni, duk sakit la perut..aduss..berut pun ddah membesar..eh klu due sept lepas raye tu long? ape pun moga semua ye berjalan lancar yek..take care tau..muahh..;)

Ida Chan said...

acha: aku baru je lps bace ko :P baru je nk komen skali intnet aku putus pulak. cett

ini entry balas dendam :P tu pasal pjg, jela2 :P

a ah. patut aku due lps raye. tp kalu ikut style luqman dlu, 35 weeks, jln dh bukak 2cm smpai aku kne tahan wad smgu. genap 36 weeks dh bsalin. harap2 kali nie xle gitu. tp pun, kne la prepare2 jugak, mane la tau pisang nk buah 2 kali :P

part2 dukung tu mmg xle nk tolong ek cha. tp seyes mmg smpai sakit2 perut nie kdg2. dh gitu kalu mmg aku letak jugak le. nasib baik la mamat nie dh reti jalan. kalu waktu merangkak dlu lg haru. (geleng2)..

ko xciter sgt pon pasal ko peknen. nt kalu ade mase ko citer k :D

DeLancrettLurpak said...

aku kena macam loqman la dulu..time aku practical dgn Siti kat Keluangman.. demam seminggu sampai 40 plus degree.. sampai doc suspect Denggi...sekali ko, dia keluar, merenyam siott rasanya.. tapi benda tu takde parut and kejap je.. tak lama mcm campak yg berair tu.. anyhoo, jaga loqman and diri ko juge.. takut menjangkit ooo..

Ida Chan said...

budak lurpak : tq mimah. huhu...jangan la menjangkit. takutz...