Friday, January 2, 2009

Jumaat Yg Penuh Rahmat...

Aku tau cam poyo je title tu. Tp xkesah la. Tu mmg amat menggambarkan pe yg aku ase n lalui arini. Xyah la aku berkronologi pjg2. Bia la selebihnye hanya aku n Allah swt saje yg tau...

Aku mulakan dengan pagi td. Aku g bli bfast cam bese. W/pn aku xbape lalu nk mkn, tp bb kne mkn. Nt die xmo membesar dgn kuat & sihat ek. So aku xle la ikotkan tekak nie sgt. Balik dr bli bfast, opismate aku kate ada naci lemak kt blkg. Die bli byk (blanje sape2 je yg ada arini. Moge murah rezeki die..aminn). Mee goreng + kuih + buah yg aku bli, letak tpi dlu :P

Lps kenyang aku pon mula nk kje. Smpat chat skit dgn ct, tanye kaba & aktiviti waktu cuti die. Sdg syok borak2, aku dpt 1 call. Call tu dr JPM, Bhg Perumahaan & Hartanah (yg handle kuarters). Dorg kate nk tawarkan aku dok teres. Nak ke tak. Gile tekejut aku smpai xsure cmane nk react. Mmg sgt2 unexpected brite nie. Lps mintak jln utk area rumh spy aku dpt survey, aku call abg tanye pndpt die n ajk die survey. Sb BPH mintak aku kompem arini gk b4 lunch. Abg kate nt die smpai.

Lbh kurg ko 10 pg aku n abg memulakan perjalanan cari bakal umah baru kami :P Cari punye cari, skali jalan yg dorg bagi tu, Jalan P9b kat Presint 9 tu rupenye jalan besa. Mmg la kat sekitar tu byk rumah2 teres tp strok bape? xtau. Call dorg lagi skali, dorg kate tu je yg dpt dibgtau mase nie, if confirm stuju baru dorg akan kuakan surat n bole kompem alamat umah yg real punye. Cet..

Aku teman abg minum jp smbil further discuss, nk amek ke tak. Drp pemerhatian singkat ktorg, mmg la kawasan Presint 9 tu ok. Dekat dgn kedai2, sekolah, tadika, tpt mkn. Tp kawasan rumahnye agk crowded n sempit. Xmcm jln kat umah acik yg luas :P (tu kt mane tah, Presint 16 ke 18 xsilap aku). Maklum la, Presint 9 nie antara yang terawal diduduki, so korg mkin bole bygkn (atau cube bygkn) rumah2 kuarters yg dh lame skit nie. Mmg kurg terjage n comot, not to mention xberpagar (in fact sume teres kat Putrajaya xberpagar). Even grill pon aku tengok corak lenlain, seolah2 dorg punya initiative wat sndri, wallahu'alam..

But at last, both of us agreed to accept the offer. Mkin nie lbh baik utk mase dpn famili comel kami (tetibe ase sedih lak bile mengenangkan akn meninggalkan apartment comel ku (yg slalu comot tu) :P . Mmg org kate amek je. Tp kami fikirkn jgk pro n conts kalu amek offer nie. Xle nk decide sembarangan. Antara yg dipertimbangkan :-
  1. Elektrik - kne tamatkan bil utk umah yg skang, amek balik deposit n apply utk yg baru utk umah baru.
  2. Air - same gk prosidur cam letrik, kne tamatkan yg skang n apply yg baru. Dah la yg nie kne wat kat Salak Tinggi sane sb pejabat Syabas die kat sane.
  3. Tipon & Streamyx - pon kne tamatkn gak before apply yg baru. Ntah bape lame lak la kne tgu b4 bole online cam bese. TM nie kan ke sgt 'effisyen'
  4. Deposit umah kuarters (yg plg aku isau) - kne amek balik deposit apartment kcik nie n bayar deposit umah baru yg of coz lbh mahal. Kalu xsilap aku, apartment aku tu dlu byr dlm RM150. kalu teres tah bape ratus la pulak. Sebab beze gred rumah yg aku dok skang dgn yg bakal aku duduk nt tu = 4 gred! Plg kurg pon msti kne dlm 5-6 ratus (kalu x 7-8 ratus..huhu.... :( ).
Aku tau, aku patut bersyuko dgn khabar gembire nie. Mmg aku bersyukur. Malah sgt bersyukur dgn rezeki yg xterjangke ni. Cume mmg otakku dh dijadikan untuk operate cenggini agaknye. Dpt satu input baru, terus terpike consequences yg berbagai n cmane nk handle mende2 yg mendatang sume. Maka jadilah aku pemikir perisau semula jadi :P (Kalu org len msti sibuk yeyey dh :P . Bkn aku nk salahkn atau rendah2kn org yg yeyey tu, just tat i'm just xplaining how my typical mind works, tats all (merungut pon bkn). Tu yg aku kate abg slalu tensen dgn aku kot tu. 'Pike byk sgt'. Ni mmg mode auto sayang, ayg xle ctrl. Kalu nk ctrl, tu la die, zikir dlm hati smbil cube xmo pike pape. Susah tuu..Slalu pon terbabas n terpike ngarut2 balik :p

Oopss..termerepek panjang lak. Selain dari tu, byk gk sbnrnye kebaikan dok teres nie...Antaranye:
  1. Abang bole cuci belai ketenye smule :p (Kalu skang ni cuci kete pon susah sb pili kat tepi tempat sampah tu dorg dh tanggalkan kpalenye, jahat ek, dengkis la tu xmo kasi org cuci kete).
  2. Mkin bole jadi suasana yg lbh baik utk perkembangan & tumbesaran anak2 sb xdok terkurung je dlm umah kalu malas nk turun
  3. Sedare-mare lbh senang nk serbu (tongue in cheek :P)
  4. Dapat idop berjiran & bermasyarakat (tongue in cheek too :P)
  5. Ada parking space sndri, xyah berebut dgn org/parking jejauh
-Kelebihan yg len lum dpt dipastikan sb lum g tgk umah lagi (Alamak, we'll miss the awesome view from our windows on 8th floor now, plus xle pakai seksi sbrgn, kalu nk gk kne tutup pintu n tgkap sume...haishh)

Since dh decide n terime tawaran tu, aku cube nk call org BPH tu lagi utk kompem. Tp xdapt2. Susah sgt3. Dari ko 11 pg smpai 12.30 tengari pn xdpt gk. Kebetulan arini ade program bacaan Surah Yasin kecil-kecilan yg dianjurkan oleh unit aku bersempena menyambut thn baru (Islam & omputeh) dan jg buat sorg rakan kami yg baru je disahkan mengidap breast cancer stage 3 yg akn menjalani pembedahan 7 Januari nt. So aku silent phone jap. Bile abis bacaan yasin aku tgk org tu ade cube call aku. Aku call balik mmg xdpt2 gk. Either engage/xde org angkat. Mmg xde jodoh btul. Ish3...

Even when aku g maybank n alamanda dgn kawan2 pon aku tgu gak, mane tau kot2 dorg call, siap tukar profile hp spy bunyik kuat2, pon xde gak. balik dr alamanda pon aku terus call gk mcm org gile dail2 xbenti2. Stil same cam td. Kalu xengage, xde org angkat.

So, dh pkul 3 ptg aku pon g la menginsafkn diri, nk smayg. Elok abis smyg, dari kejauhan aku denga ringtone yg aku kenal. Alamak, phone aku la tu. Aku pon lariii......bsungguh2 mnuju kiub aku yg kat ceruk sinun (lupe jap aku tgh pregnant :p ). Ringtone dh nk abis. Smpt gk aku smbar n dgn napas termengah2 n tersemput2 aku angkt. Nsb baik org tu lum letak. Lewat 2 saat n call tu akn end. Haaaa....lege tapi semput :p tp lege gk sb dpt gk ckp. So aku ckp la aku stuju n aku dh cube call byk kali dari ko 11 td tp xdpt2. Patu org tu pon ckp la, sbkn aku kompem lambat, umah2 kat Presint 9 sume dh diamek org. Yg tgal, kat Presint 11. Nk x?

Aku jawab, "Xkesah la puan, yang mane yg elok la. Saya terime je...". Patu die kate sume pon elok (xkn nk ckp xelok lak ek :P ). Patu aku tanye la...bole tak bagi saya nama jalan utk rumah tu. Patu die kate, "Jalan P11k/13."

Lps ckp dgn die, aku pon mula la cari peta sb nk tau tpt kat ne. Dlm pada tu skali lagi aku call die nk tanye jln pe (takut aku slh denga ke sb cari2 jln tu kat google earth mcm xjmpe je mule2 :p) Tp kn, senang la pulak kali nie. Mkin Allah dh takdirkan aku akn dpt umh yg kat stu ko :p . Skali lagi die kompem, "Jalan P11k/13".

I wonder how it looks like, the house, the environment, dekat x dengan kedai n tpt mkn n all, crowded ke cam Presint 9 td, comot ke umah tu... (Die dh start daaahhh.......Sheeesh...)

6 comments :

Siti Fatimah said...

ekekekkeek... best best best..dpt umah teres..br la bebaloi kene potong bln2 ek....;D

Ida Chan said...

huhuuu...umah kecik pon xterkemas. ini kan pulak umah teres 2 tingkat....huhuuu...alamat lps nie kalu aku xtensen tgk umah comot, aku tensen kemas umah le jawabnye :P

misshannan said...

cewah..tahniah...
ingat ni...jrg crowdedkan rumah ko dgn brg xberguna(pengalaman drp org dok rumah teres..hoho)..
kenala rajin2 kemas rumah...jgn jd mcm aku...weekend ja rajin bagai...kdg fortnight br rajin....huhu...

p/s: blehla wat bbq kat luar nanti.

Ida Chan said...

ahahaha....thx hannan...aku cube igt pesan tu :p a

aku pon sgt xajin nan...kdg2 wish aku ade power cam dr. jean grey dlm x-men spy aku ble angkt sume habuk+rmbut+smpah pakai super power je :p

nk bbq kt lua rumah? abis nt org sume pakat2 dtg mkn je sb umh aku kn xde pagar :p

(echeh..umah aku? bakal umah aku la. surat offer umah pon lum dpt lagi. ish3...berangan dlu xpe)

Ayu Firzara said...

Hye akak...
saya terjumpa blog nih selepas google tentang kuarters presint 11...
kalau akak nak tahu kan, cerita kita lebih kurang sama...hehe.

sebelum ni saya ditawarkan apartment presint 15, pastu bila pergi nak ambil surat semalam, dia tawarkan rumah teres pulak. Kat presint 11 katanye...pastu dia suh wat pilihan. kena bagi keputusan hari tu jugak...

Lepas dah fikir2, tanye semua orang, termasuk diri sendiri, lastt2 saya ambil rumah teres tuh...saya pun dapat jalan 11/k...heheeheh maybe kita akan terjumpa nanti. Tapi saya masuk lambat lagi lah...

Ok, anyway selamat berkenalan kak....

Ida Chan said...

Hai ayu, sbnrnye ade lg citer seterusnya ttg kuarters tu. ish3...sudahnye skang kami xduduk pon kat Presint 11k tu sebab rupenye rumah yg dorg nk bg tu masih dlm penyelenggaraan. laaast skali, dpt la teres, kt presint 11 jugak. tp presint 11 a2/2.

tapi kan ayu, xbesh mane la teres ni. rumah die rumah lame. mmg a waktu masuk die dh bersihkn & cat baru. tp toilet n sinki byk yg bocor. design dlm rumh pon xbape nk besh, esp dapo die. jadi xberminat nk masak diwat nye, echehh :P best lagi apartment ktorg dlu. tp kt apartment, prob die parking space la pulak. ish3...