Friday, March 13, 2009

Kisah Ebay Newbie

Semalam aku g Seminar IBM kat Sime Darby Convention Center. Masuk opis jp pg tu, then g sane naik kete opis dgn sorg collegue. Seminar tu satu hari. Campo dengan satu lagi kursus yg aku dh attend peringkat dalaman hari tu, dpt la aku 2 hari jumlah kursus. Ye la...gomen kan kne ade 7 hari kursus dlm setahun. X lame lg nk bsalin dh. Lps2 bsalin ku kompem malas nk kursus kat lua. Yg dalaman pon xtau dorg ade wat ke tak, bile nk wat sume. So...kesimpulannye, tinggal la aku 5 hari lagi utk collect hari kursus sblm ckp tempoh 7 hari berkenaan.

Kemarin, ade la satu peristiwe. Aku sdg wat kje cm bese. Tibe2 ase ngantuk. So aku pon mule la bjalan2 dlm intenet. Maklum la baru je register account kt Ebay, so aku pon nk la try2 browse2 ke hape. Skali jmpe la 1 diaper beg nie. Bole la comel skit. Xla bekenan sgt pon tp cm bole2 aa. Xde org bid pon mende alah tu. So aku pon, dgn bengongnye, telah membid la beg tu. Beg tu rege RM19.90. Aku bid RM23. Dah la shipping charge die letak RM12. Agak mahal la pade aku. Tp time pasan tu dh terlambat dh sebab aku dh pun bid. N bid xle cancel, unless kalu aku contact seller tu n discuss la hape, which aku malas n xde mood time tu. Skali baru la pasan jugak, rupenye tempoh tamat bid tgal 4 jam lagi. N i'm the sole person who's bidding it. Mknenye, most likely aku la yg akn menang bid n end up kne bayar. Alamak...bile sume fact tu dawn on me, aku pon terpanik la jap. Sms abang suh call, die xcall. Alamak mamat nie bz ke. Dh stengah jam cam tu aku pon call la die. Sore xde mood je. Aku pon bgtau aa. Terus die cam bengang. Tp mkin skit lege la bile aku kate beg tu dlm RM. Diwatnye aku terjadi xtra bengong g bid harge merepek2 dlm USD ke, lg naya. Dh la tgh sengkek. Ish3...

End up mmg aku pon yg menang bid tu spt yg dijangkekan. Nk bayar ke tanak. Nak bayar ke tanak. Mmg la aku xla perlu sgt beg tu. Tp stil, kalu aku bli pon bole la wat pakai nt2 nk anta bb g nursery ke kn. Hmm..So..lastly, semalam pg aku pon bayar la rege beg tu pakai M2u. Plus, minah yg jual beg tu is a malay lady, berdasarkan name kt maybank account die. So, xpe la. Kire aku membantu bisnis sedare semuslim ek. Hmm...Ku korek2 la duit n wat money transfer utk bayar rege beg tu which has sum to the amount RM31.90.

Nie la rupe beg bengong tu, jename Fify n brand new kononnye.


Rase curige n tertanye2 mmg xle disangkal lagi. Ye ke baru beg tu? Tah2 dh comot. Besa ke sgt smpai mahal sgt shipping rate die padahal minah tu kt Selangor je pon. Berbaloi ke dengan rege yg aku dh bayar tu? N so on..n so on...Negatif2 sumenye. Xpe la...Tawakkal tu 'Alallah je aa..

3 comments :

aisha said...

hihi...tk tau la pulak ke beg ni model bru..hihi..tp last yr, adik aku bg utk aina kale pink, utk anak abg aku colo hijau pucuk pisang ni..la ni ntah la kt msia tu tk guna..hihi...nnti hg dpt, hg guna la, leh bwe travel smua balik kampung ker, jgn smpan je...hihi

Siti Fatimah said...

insyaAllah beg tu msti berguna punye. anta anak gi nursery tu salah 1 yg amat convinient. nk gi shopping2 ke. bwk balik kg ke.

tp beg ni 1 la, susah nk crk yg tahan lasak. aku bli beg tru internet gk. br bape bulan dh koyak kt yg bahagian plastik kt dlm. asenye kene terajang ngn budak2 kt nurseri. redha jela. huhuhuhuu

Ida Chan said...

acha: waa...xsangke la pulak bole same dgn beg ank abg ko :p cm klaka la pulak :D

ct: part koyak tu aku ase mmg xle nk tolg kot :p tp tu la jugak harapan aku, semoge bergune n berjase la beg ni nt. jgn smpai kt aku dh lebam sudaa :p