Friday, May 7, 2010

Luqman's 1st time warded...

Jumaat datang lagi...

Jap betul asenye, dari satu jumaat ke satu jumaat. Kalu hari senin tu ase lmbat la pulak :p (echehh..)

Aku ade citer skit sbnrnye pagi nie.

Luqman masuk spital mlm td.

Selase lepas, ktorg bawak mamat tu g cucuk setahun. Bile cucuk, bese la ade possibility demam. Tapi besenye mamat tu agak steady, xdemam. Paling2 pon dedar2 skit2 je. Tapi...kali nie die dah lame sangat seseme n batuk yang tak baik2. Lebih sebulan dah. Kalu xtu ade jugak baik kjap b4 seseme+batuk tu datang balik. Adat la tu, budak nursery la katekan. Sume budak2 stu ingus2 blake...

Weekend b4 tu pulak, ktorg start tukar susu luqman. Dlu die minum Enfapro (stage 2), so nk tukar la ke Enfagrow (stage 3) sebab die pon dah setahun. Die xde la cirit birit. Tapi...die jd liat gile nk minum susu. Slalu evry 2-3 hours mmg pekena skali. Yang ini...Na'uzubillah...Kalu xbtul2 lapa, mmg marah smpai mlentik2 badan xmo minum susu. Geleng sini, geleng sane, tepis2. Macam suh mkn ubat kekdahnye. Xsedap ke susu tu? Hb aku cube minum. Die kate ase die same je. Atau...kenyang sgt ke minum susu tu? Hmm...Pelik2....Ke sebab die batuk, tekak sakit, jadi xbape mau minum susu? Adehh....

N berlarutan la smpai skang. Die jadi kurang nyusu. Gap interval adelah dlm lbh kurg 5-6 jam. Ish3...

Kurang susu = kurang fuid intake. Ade bagi die minum ai kosong n all. Tapi...mkin still xbape nk cukup. Mamat tu lak mmg kuat gile pluh. Main je kje die. Tmbah2 sejak dah mule dpt kaki nie. Lagi la lasak semacam. Manjang amek tgn org ajak jalan je. Sebab kalu die jalan sndri  susah nk balance. Smpai sakit pinggang aku terbongkok2 mlayan die. Mklum la....die kan pendek, mk nye mcm girapah (heh...).

Then, ptg smlm waktu amek luqman kt skolah, cikgu die ngadu badan die panas sgt. Dorg ade la tuam dgn tuala-celup-air. Sblm2 nie pon penah je dorg wat. Tapi kali nie mkin lbh panas kot dari bese, so dorg isau. Tmbah2 heboh pulak pasal H1N1 lately. Rashid Sidik punye pasal nie (eh?). So dorg jadik concern. Bagus gk la skolah tu. Ade pape, dorg msti inform. Even anak aku kuat bebel pon dorg bgtau :p (w/pun tu aku suda tau :P ). Ade jugak la mende2 len lagi. Kire agak prihatin la dorg dengan budak2. W/pun tpakse spend RM350 every month, wat mase nie aku lum nyesal, sb aku ase dorg layan anak aku ok. Ade wat aktiviti n train die sume. Kagum gak la aku, dorg bole wat luqman tdo bawah atas tilam kcik tu je. Kalu kt umah...gile susah. (Eh...dah mule terkeneneng nmpknye aku nih..Patut nk citer pasal luqman admit kan..).

So...mlm td, dlm ko 830 mlm, En. Hb yang baru balik dari opis, yg xsmpat duduk telah membawe En. Luqman ke Klinik Kanak2 Annur. Sementare nk mnunggu die balik, mamat tu mmg mragam xhengat. Sume xkne. Smpai sakit2 perut aku mlayan bdukung bagai. Nak2 berat die dekat2 sekampit beras (adehh..). Bb kcik nie pon dah la aktif smacam. Dh mule mengeras2 tu yg aku xtahan tu. Lembek diwatnye mlayan dedue. Try bg susu pon xmo. Sempat jugak la bg air kosong n vitamin n makan kuih skit. Last skali, bjaye jugak la aku meribe-n-mendodoi die smpai tertdo. Kebas2 kaki macik. Tp..badan die mmg panas.

Waktu abang bawak die ke klinik, aku xikot. Sb bdn ase xlarat. Lapa lak tu. (Bole aku kirim kt abang waktu nk blk dari opis, suh blikan telur same cili api, sb aku teringin nk makan telur dadar same nasi panas. Ish3...). So dorg pegi je aku pon mule ke dapo masak skit. Tmbah la satu lauk lg, sadin. Abang balik klinik nt msti lapa. Abis je masak, aku terus naik mandi n smyg. Elok abis smyg abang call kate luqman admitted. Ase shock sgt time tu. Slalu kalu ke klinik mmg aku xpnah miss ade same. Even slalu aku yg bawakkn. Tp..smlm, waktu aku xg, xde same dgn die, warded la pulak. Tetibe macik jadi sedey. Tetibe ase indu kt luqman. Ase jauh sgt dari die. Mcm la xdpt jmpe lg kn. Tah...tetibe emo. Nangis cebik2. Ish3....

Jam dah ko 10 mlm. Bdn penat sgt. Perut lapa sgt. Bb kcik dh mrgm. Aku mule ase nk muntah. Dh masuk angin le tu. Nk mkn pon dh xlalu. Tp kne mkn gk. Nt kalu aku sakit, lg susah. Mkan la skit. Dlm pade tu hati berbelah bg nk g hosp ke tak, nk tgu luqman ke tak. Then, nk cuti esok ke tak. Ikot hati mmg aku nk terbang ke sane. Tp...kite mst pk secare praktikal. Aku peknen, n mmg dh flat time tu. Nk kne pack barang, nk drive. Mmg la abang letak luqman kt bilik sorg. Tp...kemudahan yg ade just 1 katil single (4 pesakit) n 1 sofa (yang xle recline). Dgn pinggang n bdn yg slalu sakit2. Aku kne tdo proper. (Tp xkn nk bawak toto tdo kt lantai pulak). Kalu dok kt katil, sah2 kne gusti dgn luqman. Die dh la kne drip. Kang die xle tdo, dgn aku2 skali xle tdo. Patu, nk cuti esoknye pon, cuti aku tgal bape hari je. Smgu xsmpai. Haihh....

Tetibe kt lua hujan lebat. Great...just great...Bermakne aku xle g hosp sb Neo tu viper xjalan. Wiring prob yg abang lum fix lg. Ape gile nk drive mlm2 gelite, hujan lebat tanpa viper. Len la kalu ade cite2 nk prasan jadi stunt woman n end up tersadai kt tengah2 divider. Silap2...Na'uzubilllah....

Akhirnye...lepas pnat pk n cakap sorg2...Best n most praktikal  decision adelah suh abang tdokan luqman n balik n amek barang2 yg aku packkan. Suh die mkn. Die pon msti lum mkn. Suh mndi, then g sane balik, tgu luqman. N he agreed...

Dlm ko 11 lbh, abang balik. Guess what? Wit Luqman...Die curi2 bawak luqman kua (geleng2...). Tp mamat tu tgh tdo dlm kete smbil memeluk Pingu. Cian...tgk tgn montel die ade stub drip tu. Ngeri gk kalu die lasak2. Ishk....Tp abang citer kate die xnangis pon waktu dorg cucuk drip tu ke tgn die. Susah gk sb tgn kecik die tu montel sgt, cucuk3...xjmpe urat (haihh...). Tp die just merengek mcm marah2 gitu je aa. Xnangis..Bile aku tnye, die xusik2 ke drip tu, tarik2 ke. Abang kate x. Die lagi geram dengan gelang wad kat tgn die yg sebelah lagi tu. Dok la tarik2 yg itu. Lege skit aku denga...

Lepas abang mkn, mndi, die g hosp balik dgn luqman. Tgal la aku sorg kt umh. Tdo dikelilingi bntal2 dorg. Abis penuh tilam tu aku kumpul2, dari bantal luqman, bantal abah luqman. Teman aku tdo smpai pg.

Then bangun, umah ase sgt sunyi n lengang (eleh...padahal tgal bertige je pon). Siap2 n g opis mcm bse.

Jap lg ko 12 aku nk g hospital...

Semoge luqman terus membesar bagai johan, n sihat wal'afiat la hendaknye. Jadi anak yang baik, anak yang soleh n sayang kami, mama n abahnye, mcm mane kami sayangkn die. Amin...

3 comments :

roshda said...

dehh seday lak aku bca entry ni.. sian luqman.. ngan ko lagi x sihat ngan bb kecik.. saba ye ida.. moga luqman cepat sembuh.. tp luqman mmg sgt baik.. dia tahan sakit bila kena cucuk.. rindu sgt nak tgk gamba terbaru luqman yg sgt comel.. katanye dh leh jln yea.. bestnye.. moga2 luqman cepat sembuh ye auntie doakn ye syg... riso n kesian kalo budak2 ni sakit.. kita yg beso ni pon kalo demam skit pon x larat.. cepat sembuh ye... n ida moga ko n hubby tabah ye ngan cobaan ni

iu rf said...

oh.... ida.. bru tau.. lama aku x melawat blog kwn2...sori...huhuhu...

moga luqman ngan family kau xde ape2 lps ni.. moga sume sihat2 je..insya allah... take care ye!!

Ida Chan said...

roshda : tq byk. bese la..roda idup putar2. kami akan tetap cube amek iktibar n pk positip drp pe pon yg jadi. budak nk besa mmg cenggitu. cm nie jugak la susahnye mk bpk kite jg kite dlu. alhamdulillah...wat mase nie masih ok lg. semoge kami dapat terus tabah :D

iu : ehehe...tq 2 u 2. aku pon jarang dpt update blog. blog ko pon aku dpt lawat skali skale je. mekasih lawat kami :D