Tuesday, May 4, 2010

Ia kecil, ia gagah...

Ohohoho....macam hape je title tu ek :P

Pduliks...janji ade title. Lgpun...ade jugak la kaitannye dgn pe yg aku nk citer nie :P

Aku suda ade menan baru (yeayyy!!).

En. hb telah bg adiah kecil yg sgt besh pade 27 April lepas (dah basi baru nk wat entry, cett) :D

Nie die...Vivaz yang bedevasss-tebabomm (over la tu..)

Mine, kale Moon Silver (usual silver la tu..)

Tapi sebenanye...idaman atie aku yg ini, Galaxy Blue (i like!!). Xdapat :(  En. Hb kate puas cari dh, xde. Kalu nk kne order. Tp memandangkan pari2 strawbery di umah sudah moncong2. Tangkap saje la pe yg dapat :P
 Xpe2...abang kate baju die bole tukar2 kan? Nt jangan lupe beli baju biru tu k. Ngeee....(gile gediks...muahahahah)..

Die ade dua kale lagi. Cosmic Black (the usual black) n Venus Ruby (merah atie). Lets drool....


Xpasal2 aku dah ter-meng-advertisekan phone nih. Dulu aku ade bercite2 nk bli Xperia X10. Tp...nmpknye kurang kesampaian. Mahai sesangat. Lagi pun...ade pari2 encem nak sponsor kan? (echehh..). Bedal je la labu...Yang penting sume ciri2 yang aku nak ade kt henpon nie. Ngee... :D

Model nie agak kurang poplar berbanding abang die Si X10 tu. Tapi...ciri2 yang ade, adelah not bad. Paling penting, bole record HD video 720p @ 240fps dengan continous auto focus. Xyah la macik pening2 nk manually focus, die pandai wat sndri. N hasilnye adelah wallaaaaa....Nt la, lg skali aku upload video. Susah kt opis nie, sume mende pon nak block. So Nk upload video adelah lecess. Ish3...

Len ciri2 utama ade lah :
  • Full touchscreen of 640 x 360 pixel resolution
  • 8 megapixel autofocus camera with LED flash, face and smile detection, geotagging and touch focus
  • Symbian OS 9.4 S60 5th
  • 720 MHz CPU, PowerVR SGX dedicated graphics accelerator
  • microSD card slot (up to 16GB, 8GB card in the box)
  • Built-in accelerometer- bole pusing-n-tukar-view from portrait-to-landscape
  • Turn-to-mute
  • TV out- xtest la pulak
  • FM Radio
  • Web browser has full Flash support
  • Preinstalled Wisepilot navigation software
  • Document viewer - trial version only. Kalu ske bole bli. 

Tapi phone nie jugak ade disadvantage...
  • No camera lens protection
  • No auto mode for the flash/video light
  • LED flash not powerful enough
  • The S60 5th edition UI isn't to the best in class standards
  • No proximity sensor sensor to lock the screen during a call
  • No DivX or XviD support out-of-the-box
  • No smart or voice dialing
  • No office document editing (without a paid upgrade)
  • No stereo speakers
  • No digital compass (magnetometer)
  • Videocalling uses only the main camera (no secondary one)
Bese la mane de mende yang perfect kan? Tapi...ade aku kesah? hehehehe....

Tapi aku nye bukan la ori. Orang nk bg AP pon aku dah bersyukor...

Rege di mobile88 pade mase nie adelah...


Phone adelah sangat best. Xla lag mane. Masih bole diterima. Cume awal2 tu mmg problem jugak la nk taip2 kan. Sebab macik dah bese pakai phone yg key pad kne picit2. Skali tukar tipon touch screen kne ketuk2 manje je kat screen tu. Haihhh :P

Phone aku xde game :( Patut ade 2 game default. Ye la....kate AP. Tapi tiponnie senang connect ke intnet, tambah2 kalu kt umah ade wireless. Bole la nk berfb ke nk surfing2. Tapi macik nk fb sebab nk men FarmVille. Haaa...itew tidak bole. Kuang3...

Tapi ye la...masih baru dengan pembaharuan. Ade la kot beberape mende yg dah bese wat care lame pakai phone lame yg xle wat kat phone nie, wat aku kadang2 terkenang2 kt tipon oren yg uzur itew...

Meh la kite preview skit tipon yang telah banyak berjasa tu. Aku bli pade 1 April 2005. Dah 5 tahun sebulan lebih dah umo die. Kalu anak, dah masuk tadika dah. Aku sgt berpuas atie dengan tipon nie. Smpai ke hari terakhir aku pakai pon, bateri die stil ok. Sekali cas penuh boel tahan 2-3 hari. Kalu awal2 dlu bole tahan 4-5 hari. Tapi, ye la...aku xde la gune gile2 mane. Men game, call, sms. Pon xbape nk selalu. Amek gmba atau video lagi la sekali-sekale. So haruslah bateri tu bertahan kan :p Oo..ye...tipon nie sbnrnye ade kembar. Same sebijik sejibon. Aku bli utk boipren tersayang, waktu tu. Echehh...Sayang Boipren smpai blikn henpon. Installment lagi. Harus la boipren itew menggantikannye dengan yang baru kan. Lepas 5 thn pon xpe...I sanggup tgu :P  Oo yee....umo kembar henpon nie xpanjang. 4 hari je. 'Selamat' dikebas waktu rumah si boipren kne pecah masuk. Ish3...

 Nie la muke phone oren yang berjasa iteww. Key pad return tu dah terkopek dah. Cian die..Aku rindu keypad return nie. Xde kat tipon baru..

 Nie muke belakang die pulak. Pon dah terkopek2 jugak bhg patsegi yang kononnye bole wat ala2 cermin la kalu tgkpp gmba sndri.

Haa..nie gmba dari tepi lak. Bole tahan encem lagi tipon nie...eheheh

1st 2-3 days, aku menghadapi waktu2 sukar, sebab xdapat transfer phonebook dari tpon lame yg dah nazak tu kepada tipon yang ni. Nak transfer kne la jugak2 pakai cable usb. Aku pulak dah terhilang cable tu. tipon baru lak len macam cable nye. Toksah kan cable. Software PC Suite die pon xkenal dengan phone nie. Purba tak purba tipon aku :P Nasib baik member yg duduk depan cube aku kat opis nie pakai SonyE gak so bole pinjam cable die. Tapi yang paling mencabar, nak detect phone tu. Masalah betul. selame nie nk cas pon mmg problem. Nak transfer pon kne pakai port yang same.

Haa...nie la part yang paling mencabar tu. Part yang jadik kegemaran Luqman utk isap2 dulu. Tah ape sedap tah. Cmpai dah jadik ijau2. Ish3....Mane la xsusah nk cas jadiknye. Kalu gigi orang. Ala2 gigi yang itam2 tu, berkarat. 

Tapi akhirnye...berjaye jugak la aku men-transfer kan phonebook tu dengan jayenye. Elok lagi tipon nie. Bole pakai lagi. Xpe la...Aku simpan jadi memorabilia, kenang-kenangan...

No comments :