Wednesday, May 19, 2010

Misi Mencari Sofa..

Hahaaa....akhirnye....

Lepas hampir 3 tahun kawin, umah kami akhirnye ada pun 2 ketul sofa. Yeayy.. :D

Msti korang nyampah. Gamba sofa pon mau letak sini. Lantak la..Aku saje nk dokumenkan momen ni. Kire macam milestone la dalam sejarah famili kcik kami.

Awal2 kawin dlu dok umah mk 2-3 bln. Patu dapat kuarters kat Putrajaya, apartment. Kami xbli perabot byk pon sb susah nk angkut turun-naik. So just ade meja makan same meja tv murahan je, same katil n washing machine. Kire nie yang mmg top priority la. Sofa mmg xbli. Duduk pon atas bean je seketul (ala, bantal lembik2 yang besa tu). Then dalam tahun lepas, dapat pindah ke kuarters teres 2 tingkat. Pon xbli2 lagi sofa sb bajet xmengizinkan. Yang kali ni pon pakai kredit kad sajoo. Kalu x, tah bile la pulak ek. Smpai nenek aku cakap, xbaik tau, xkasi org datang umah :P Ish3...macam teruk sgt lak bunyiknye.

Tapi, hakikatnye gitu la, sebelum2 nie. Me n hb mmg spesis yg pk praktikal je. Kadang2, xrase mcm org dah kawin pon. Stil ase mcm best-fren aka housemate/roomate gitu je. Ish3...Padahal anak dah nk masuk due nie. Kalu org len, ade rumah je terus pk nk bli2 perabut sume. Kami lak pk pe yg compulsory n perlu bli je. Kalu agak2 bole delay, delaykan dlu. Tp nie la jadiknye. Dah dekat 3 thn kawin, baru nk bli sofa pertama. Selame nie, mmg dok atas tikar je. Haihh...

Ok2. Benti la bebel. Kite citer fact pulak.

Projek sofa kami nie dah start lame dah. Dlm 2-3 bln dah. Awal2 tu dok la usha2 iklan2 dalam sokaba, majalah, pamplet or flyer. Patu, start pulak usha2 kat kedai perabut. Yang paling nyaris adalah hari Luqman kua hospital. Abah luqman ajak g Kedai Perabut Home Star kat Puchong. Mmg sikit lagi je dah nk bli. Amoi tu cakap sofa tu rege RM2999 kot xsilap aku. Abis kurang die bole bagi, RM2660. Lagi 60 hengget lagi tu pon die xmo kasi kurang dah. Tapi transportation to Putrajaya adalah pree. Nampak? Pandai kn? Aku bajet bole lagi dapat kurang smpai RM2500 ke paling2 kurang pon kan. Tapi, xmo jugak2 bagi. Aku bawak mak aku nt baru tau. Itu baru Mahaguru tawar-menawar. Nangis la amoi tu kalu mk aku tawar harge dengan die. Eh, mrepek lagi :P

Ktorang lame gak kt Home Star tu. Smpai dah siap nk pilih fabrik bagai la. Skali xjadik. Mmg amoi tu piss off gile dgn ktorg. Tp...nk wat cmane kan. Nasib ko la :P Duit nk bayar tu nt, hasil titik peluh kami. Yang nk pakai bertahun2 pon kami jugak. So, nasib la, dah xde jodoh di situ..

Ape la yang susah sangat nk pilih sofa nie? Cerewet sgt kah? Nak murah sgt kah? Ke nk tunggu Rozel wat sale 90% kah? Cakap pasal Rozel, teringat kat Fella Design (eh?). Ktorg ade g Fella Design nye sale (konnonnye la..) bole nangis okeh tengok rege sofa die yg dah di discount tu. Abis murah pon 3K. Kurang dari tu mmg agak hine la jawabnye (adekah salah standard taste aku??). Ekceli, bkn la hine sangat. Tapi, kalu dah banding dengan harge 1.5K - 2K, patut bole dapat yang besh2 gk la kan. En. hb pulak cakap, harge tu stil mahal lagi sb sale yg btul2 punye ujung tahun nt. Sangap la pulak nk mnunggu ek.

G Cavenzi pulak...hmm...En. hb kate member die bli perabut2 dari Cavenzi tapi xtahan. So tercalar dah reputasi Cavenzi di situ sebab ade testimoni, walaupun rege mcm bole la n rupe yang sikit kurang dari bole la (sheeeshh..ngengade okeh). Tp kan, dalam pade tu smpat gak aku jmpe satu yang aku agak berkenan. Tapi xla terlalu berkenan. Tapi..nie la rupe die lebih kurang :P

Regenye pon ehem2. Bole tahan (batuk3..) RM 2899. Bontot aku nie xbape nk ade isi tp mmg memilih. Kalu yang die ase ok tu, siap la. Rege misti start from at least 2K. Adehh...bole pulak salahkan bontot sndri. Sile la nengok2 lagi kat website die https://www.cavenzi.com .

Ok, skang aku citer pasal ciri2 lak. Memandangkan En. hb yg nk bli sofa, aku malas nk cerewet2 sgt (echehh..). Tpnye, En. hb adelah satu insan yg sgt rambang mate n confuse kalu bab2 pilih2 mende nie. Even kalu die dok kat pasaraya, bole bdiri hadap 1 row tu lebih sejam sb tatau mane satu nk pilih. Ish3...Tp xkesah la bang. Rambang mate ke, kompius ke, ayang ttp sayang abang gk.

So, di sini la aku men peranan. Mari la kite narrow down pilihan yang ade dengan mencantas ciri2 yang die kompem xmo.

Ciri No. 1 - Leather/PU vs. fabrik = fabrik

Pada mate aku, susah jugak nk carik sofa fabrik yg ok di mate n sedap di bontot. Ye tuan2 n puan2. Bontot ku ini ade benchmark sndri. Nak yang empuk2 je. Dah test duduk (henyak2) baru tengok rege. Tapi slalu kalu kt bontot ase empuk n selesa tu, sile la tahan napas ek. Regenye pon spesis telan air liur la jawabnye. Adehh...

Ciri No. 2 - Sofa untuk kite sndri vs. sofa untuk tetamu = sofa untuk kite sndri

Maksud aku sofa untuk kite adelah prioriti pada keselesaan n keempukan. Cantik, no. 2. Tapi kalu sofa untuk tetamu, msti nmpk cantik atau at least mnarik la skit kan, xkesah la kalu keras smpai ko duduk melantun pon :P Dah dapat jawapan tu, senang. Bole aku continue menggunakan hikmat menghenyak sume sofa n kusyen yang ade kat kedai tu. Letih macik ok. Duduk-bangun-duduk-bangun. Mane nk bawak perut. Mmg sakit2 pinggang diwatnye. En. hb lak mmg spesis malas nk menerai, bagi order je, "Ayang, duduk". Patu nmpk yang len lak, "Ayang duduk sini pulak". Ish3...Tapi, dah lame2 tu, aku pilih2 jugak la nk duduk yang mane kan. Agak3 keras tu, mmg aku xduduk. Kang aku melantun tah ke mane2 sape lak nk mengutip. Haihh..

Akhirnye....akhirnye...lepas jenuh ke merate2 stiap mgu mancari sofa idaman. Kami ke IKEA. Dulu...sofa idaman atau lebih tepat lagi yang bersesuaian dengan poket kami ketike itew adelah En. Klippan sajoo. Xbape la sedap nk duduk, tapi at least, kalu mak2 kami datang ade la tpt nk duduk. Selain dari duduk kat kusi meja makan atau atas tikar atau atas kusi2 Mammut. Lupe nk bgtau, kami ade kusi Mammut (eh, ade korg kesah?) So, prioriti ketika itu adelah untuk tetamu. Klippan nie mmg affordable (RM 629), even cover untuk tukar pon murah (RM 99). Sesuai la dengan bajet kami. Kire tu la sofa paling murah n ekonomi utk kami utk waktu tu n jangke mase panjang sb nk salin2 sarung murah plus ade warranty 10 tahun.

Nyaris jugak nk terbeli dah. Tapi xjadi, sebab ketika itu, En. hb bercite2 untuk tangkap En. Klippan n humban dalam waja nye. Siap amek pita penguko dah nie. Last2 kami balik dengan hampa sebab mmg sah2 xmuat & waktu tu dah lewat sb nk kne kutip luqman. Bile ingat2 balik insiden tu, huihh..nasib baik xsmpat bli Klippan time tu.


Nie le rupe Klippan tuh. mmg nak tangkap sangat dah yang kael merah nie.

Pendek citer (padahal dah panjang gile mrepeks nie..). Then, Sabtu lepas, akhirnye, kami pon telah berjaye membli sofa kami. Up skit la dari Klippan. Ye la, bersempena En. hb yang dpt promotion ari tu (echehh..). Tp pun pakai kredit card aku (eh?). Jgn lupe tau abang, janji kne tunai. Sofa abang punye, abang bayar, tau2.

Kami tangkap En. Ektorp. Menepati la ciri 1 & 2. Die fabrik & die selesa untuk kami yang penat balik kje. Rupe xla cantik mane berbanding sofa2 len, ade yang lagi cantik n lagi besa la hape la. Tapi bontot aku kate yang ini mmg terbaik. Echehh :P Rege pon bole la nk swipe lagi. Ektorp ade byk jenis. Ade yang seketul, 2 ketul, 3 ketul, L shape, free standing chaise-lounge, footstool, bla3..Bole tengok kt gmba kat bawah nt ek.

Ok2...suda penat bebels...Nie rupe our new famili member, En. Ektorp due beradik. Sile abaikan kusyen belang2 yang xpadan dengan En. Ektorp. Cite2 nye kusyen tu adelah kawan kepade En. Klippan merah yang tiada jodoh dulu tu (bole ek, time tu, kusyen dah bli, sofa lum bli. Ish3..).

Yang ini En. Ektorp 3 ketul

Yang itu, En. Ektorp 2 ketul

Oo ye, kami jugak telah menangkap seketul meja kopi murahan, En. Lack untuk dijadikan kawan kepade En. Ektorp dan jugak sebagai tempat tawaf En. Luqman

Last but not least. Kot2 la membantu pd sape2 yg dalam misi mencari sofa jugak, xkire la baru ke replacement ke. Aku preview la skit kat sini pasal adik badik len dalam famili ektorp nie. (All infos r from IKEA's Sofa Brochure, which is valid until July 2010). Lepas July mkin ade promo baru kot.

Nie adalah pilihan yang ada untuk fabrik jenis Byvic multicolor. Kami pilih yang 2 & 3 ketul je sebab tu je yg ok dengan bajet mase kini :P


Tak sume jenis fabrik ade sume jenis pilihan sofa. Due jenis nie je, Idemo Beige & Blekinge White je yang ade pilihan yang sangat banyak. Yang len lebih kurang macam yang fabrik bunge2 tu je banyak nye.

Seterusnye pulak adelah jenis2 fabrik & pilihan kale yang ada untuk famili sofa ektorp.

Hokeh. Tu je. Penat dah citer. Mrepeks suda, gamba suda, preview sofa suda. Wat tag blum. Ala...nt la mimah ek aku wat tag ko :D

11 comments :

misshannan said...

wah sofa baru...nampak english stail di rumah melayu...suke suke...sofa kami dah buruk tp memandangkan kaler merah so nampak baru tapi dah koyak sana sini..kalau tetamu datang tu paham2 le..bonto kami kan tajam dok kat sofa ni dah 4 tahun...aku cdg mmg nak beli sofa baru..tp bos nak beli meja makan dulu..almaklumla kami mana penah ada meja makan...dok mkn bawah je mcm stail jepun lg setelah nak masuk 6 tahun berkahwin..aku sokong misi bos aku memandangkan dia yg nak bayar....kami menumpang kegembiraan jer...nanti nak pegi duduk kat krusi sofa ko....aku tadek kredit kad(perlu ke bgtau)

iu rf said...

hehehehhe...cun r sofa tu... aku pun nk mencari gak la nt.. x lama lagi nk balik mesia.... kene ade sofa.. meja makan... aishhhh... rumah pun xdek lagi ni.. dah berangan nk cri sofa segala...huhuhuhu...

iallah.. nt lapang2 aku mai rumah kau ida.. nk test...hihihihi

DeLancrettLurpak said...

aku dah penah duduk dah atas ektorp ni.. mmg beshh.. aku rasa harganya affordable la .. ko tak try tgk lorenzo ke, aku suke gak kedai tu weh.. tapi aku beli masa dia kata sale up to 80% la.. hari tu aku beli rack tv nak dkt rm3k.. bile sale, jadik 600++.. hakhakhak..aku suke!

roshda said...

wah.. best!! leh wat open house tak thn ni?? :p nak jln2 umah luqman jpe luqman.. kenalkn ngan iman moga2 leh jd geng hihi

Ida Chan said...

misshannan : tang stu je pon konon english skit, part2 len dalam rumah, sile tutup mate :P misi bos msti kne sokong, esp kalu die yg bayar, hohohoo...

iu rf : waaa...welkam3..dh nak blk msia dh kawan aku nie rupenye :D angan2 tu penting, ecehhh. bkn la..bole la ko plan2 nt dh blk nk wat pe dulu sume kan. bole2..nt dh slmt pulg bole la jmput datang.

budak lurpark : lorenzo eh? ari tu lorenzo tadak sale. nie mmg same spesis dgn rozel la, fella design la. kalu x sale 80% tu, harge mmg masih di standard nangis. xpe2, tgu lg 2-3 thn, mane tau murah rezeki income lebih mari, encik ektorp kite pindah letak kat famili hall kt atas, bole la tgkap sofa baru yg lg canggih, hohohohooo...cite2 melangit xigt :P

roshda : open house eh? insyaAllah..tp bile ek nk wat? raye kompem xle sb aku dlm pantang :P nt aku pk2 bile mase yg seswai. jgn isau, mst bole geng punye la itu luqman same iman. nt kite kasi jmpe k :D

azremy said...

nak tanye,ada tk sarung kusyen sofa pu.umah pakai biasanya senang berhabuk,anak asyik selsema jer

Ida Chan said...

azremy : kalu ade budak kcik mmg tu la masalahnye.

utk model ektorp, asenye xde kot, sume pon fabrik. tp kalu model2 len mcm karlstad ke kramfors ke vreta ke even klippan, ade jenis leather.

bezanya leather cover xremovable mcm fabrik.

mkin dorg xwat leather utk ektorp sb sarung ektorp nie mcm xsendat sgt. mcm skit2 loose. kalu nk nmpk kemas mmg kne tepuk2 skit :P

harap membantu :)

athirahassin said...

entry ni dh lama.. so mesti boleh bg feedback psl extorp ni.. tgh survey sofa utk rumah.. dan ada niat nk beli extorp juga.. so far guna ok ke?? tq sgt

Ida Chan said...

Hi Athirah.

A ah..dah lame ektorp nie berkhidmat untuk famili kami. Dah 2 kali basuh kot sarung dia, sdg berkira2 nak basuh lagi :D So far mmg no komplen, sgt3 worth it untuk beli, especially untuk org yang mencari keselesaan vs. kecantikan (sb pd sy ektorp nie rupe die bese je, xla cantik pon).

In future mmg akan consider untuk belikan baju baru la utk ektorp nie. Frame mmg xde prob, even until now. Masih sturdy. Kusyen pon ok, masih empuk n sangat sedap untuk nap n menjalar2 depan TV.

Just sb cover adalah kain, putih pulak, so mmg leceh skit la. Tp kat ikea, bole je nk tempah leather cover utk sofa2 nie..

Roza mamat said...

Bagus2....sis tjuk sofa ni...tgh confuse nk cri sofa...memula nk fella..tpi yg bknan melebii bajet..yg hrga mampu mlik x bknan plak bunganye .baik beli plain mcm ni....cume nak tau je tahan lama x ikea sofa yg ni...nampak mcm bagus...x sabar nk beli..tggu pindah lagi sbln...

Izzati Nazulan said...

Hi Sis, sy tgh survey2 nak cari sofa di ikea yang less 2k. nak tnya review okay tak sofa ni? Thanks a lot