Tuesday, January 11, 2011

Hikayat kuda tunggangan


Today, we car pool again, abang n i. So was yesterday. Seronok...it's been a long while since we had some time together, alone (even in the car) :P Walaupun hakikatnye, kami berdue sgt la ngantuk n mate sembab sb kurang tdo (eh, macam xbese pulakk :) ). Tapi stil ase mcm best. Xyah drive, satu la. Bole je kalu aku nk qada' tdo kan. Tp..mcm sayang lak. Sb bkn slalu dpt jmpe abang pon. Die kan bz (muncung)...

Nape car pool?

Nape aku tulis tajuk hikayat? Well..Sebab entry nie panjang..

Started writing and was hoping that i cud publish it yesterday. Nampaknye, tidak berjaye..Cube la gigih hari nie. Nk jugak publish, dah banyak sgt entry dlm draft tp xsempat nk abiskn, dah start citer baru. End up sume pon xpublish. Haihh...So, sblm citer nie basi tahap cheese tu. Baik la aku berusaha mengabiskan jugak.

Kelmarin, aku adalah EL, sb kete neo ku osak n baru nk anta ke bengkel. Padahal osaknye dari hari jumaat. Sebab..En. hb adalah kerja sabtu n ahad, haihh...(ikotkan hari senin tu janji nk EL same2, tp die bole ikut naik tow truck tu g ke proton shah alam, n menyinggah ke opish jugak. Tinggal aku di umah besame budak2 kenit iteww...

Kete masih blum siap. Mkin hari nie, mkin esok, mkin tah bile.

So hari nie, abang anta aku ke opish (@ Putrajaya) sblm die pulak ke opishnye @ Shah Alam. Petang nie cmane balik? Die amek lg kot. Ntah aku pon xsure. Tapi, kalu kete tu siap hari nie, aku cadang nk mintak blk awal, naik komuter ke Shah Alam > Abang pick up > ke proton > balik naik kete masing2...

Haihh la neo tu. Banyak btul masalah. Ikutkan muda lagi, umo baru 3 tahun, tapi penyakit kronik mcm dh tua kerepot. Nak wat cmane, tu la penangannye jadi kete sewa. Waktu dapat balik hari tu mmg sudah sedey keadaan die. Nak tak nak, tunggang jugak laa...

Pe yg osak?

Last week aku adalah keletihan yg amat sangat sb sgt3 kurang tdo. Ultimatumnye kamis malam jumaat tu la, tdo ade la dlm 2 jam je kot, ish3...Hari tu abang on call. Budak2 mrgm. Kalu hari2 b4 tu dorg bangun selang2 sorang every hour. Kamis tu dibantai masing2 mlalak, mlm2. Dpt la aku tdo sejam pertame n sejam terakhir, sblm gerak ke opish pg tu. So time balik last week mmg byk kali gk ikut route Mont Kiara (MEX > Sprint > Duke, amek ko satu hari tol suploh hengget!). Kononnye sb route nie agak selesa jemnye berbanding route2 len. (Jem pon bole selesa tu, ish3..).

Then waktu cecah Mont Kiara, aku terpasan blkg kete ade byk asap2 (waktu pandang rear-view mirror). Mula2 aku igtkan ade kete/moto mane yg berasap tebal2 nie. Rupenye kete aku. Kete blkg aku pon jauh2 je dari aku, huhuhuuuu....(Sgt cuaks okeh, aku igt kete tu dh nk meletops. Tp aku terus jugak bawak pelan2 dgn sepenuh harapan sempat smpai umah, sb time tu aku mmg sgt2 xlarat+sakit pale. Sblm tu, Abang lak pukul 5pm ptg tu, tipon ckp die blk lmbt sebab kne ke cabin TIME @ Tanjung Malim. So aku mmg hanye mampu bertawakkal je waktu tu).

Jalan time tu lak agak jems. Layan jugak la jem tu, dh nk wat cmane kan. Kete stil berasap2 (huhuuu...takutnyaa ). Tapi cecah duke, asap ansur2 kurang n ilang. Haa..lege skit. TAPI, tetibe kete tu mcm kurang responsive. Kete tu kete auto. Patut kalu 'D' jalan la kan atau ade gesa nk ke depan gitu kan. Nie tak. Die deekk je. Aku tekan minyak, die remm je. Bile lepas minyak n rem tu reda, baru la die macam terbatuk ke depan, n start jalan skit. Tp each time macam cecah kelajuan utk tukar gear, die akan remm2 lagi, n kalu lepas minyak baru terbatuk n tambah kelajuan, skit. Huhuuu...sgt3 kecut n takut, tuhan je la yang tau...Nak smpai rumah jauh lagi nie. Kurang2 6-7km lagi. Nak benti takut (ye la kt KL nie jgn la saje2 benti2 tepi jalan, pulak tu pompuan, sorg2. Sgt la ngeri kalu memikirkan kemungkinan2nye. Kalu betul2 terpakse tu len la kan). So berbekalkan gerak hati, aku teruskan jugak perjalanan.

Akhirnye dh dekat nk smpai. Tp masalah gear-x-responsive menjadi2, huhuhu...Makin dekat dengan umah, makin byk traffic light, pulak tu kne U-turn bagai, nk lalu kat pak gad la. Kete pulak asik la remm3 je. Jalan nye kurang mau. Seyes, tawakkal je. Alhamdulillah, selamat smpai. Tp mmg gigil la waktu smpai umah. Tanpa matikan enjin, aku kua kete n check bhg blkg kete. Asap2 tu mmg dh xde, tp pintu bonet kete jd sgt berminyak (sblm nie mmg berabuk, campo minyak pulak, sgt la, eeuuuwww). Nie mkin sebab asap2 tadi tu kot. Tp asap pe, tak tau la pulak. Tp seyes ade bau yg sgt kuat. Bau...cmane ek nk describe, mcm bau enjin tbakar kot. Tah la. Tp sgt3 takut, so cepat2 matikan enjin n masuk dlm umah. Sgt2 lega kete tu xmeletop ke tbakar ke hape. Phewww....

Abang blk lmbt mlm tu. Aku xeven call die pon utk bgtau. Malas nk risaukan die :( Kalu bgtau mlm tu pon, bukan die bole wat pape. So esok pg tu, lps bekpas baru aku bgtau..Jenuh la die check3 sini-sane. Pastu, dalam dok discus2 nk anta kat mane, nt kne caj mahal la, mkin kne wat top overhaul la la hape. Die pon g tdokan Luqman yg makin lame makin cranky. N yes, die pon tdo skali (opps..tertido... :P ). Bangun2 je..Eh, kne g opis pulak..haihh...Esok (Ahad) je la anta kete.

Esoknye, nk anta kete pagi2, kononn. Skali, cari2 kunci kete xjumpe. Org tue tu makin lame makin hangin. Dah la nk kne g opis (lagi..). Last2, die g jugak opis. Neo masih tsadai kat umah. N aku menterbalikkan seluruh rumah, lua, dalam, atas, bawah, baju sua abah, beg mama, smpai dua round, still xjumpe kunci. Tu belum kire yg orang len tolong cari same lagi. Smpai tengah hari!. Badan dh belengas, mandi. Abis mandi, cari lagi skit. Lapa, makan. Then aku cube pk sedalam2nye (echehh..). Sume tempat2 yg mungkin luqman sorokkan kunci tu. Antaranya, bonet kete die. Xde.

Bukan gambar hiasan: Ini kete Luqman. Die slalu sorok brg dalam seat kete die (a.k.a bonet kete).

Tetibe tergerak hati nk selongkar bakul baju busuk yg Luqman slalu sorong ke sane ke mari. Nie kes dah xtau mane nk selongkar dh la nie. Amek kau, skali ade kunci dalam tu. Adoiiyaiii. Mmg xde saspek len la kan :p Tp nk wat cmane...

Call bgtau abang, die kate esok je la anta kete tu.

Mlm tu discus2, konon janji nk EL same2 la. Dalam hati, aku bajet2 mkin bole la kot, g jalan2 skit ke kn, area dekat2 smbil tgu kete nt, hihikk..Pas tu konon mcm nk kua awal pukul 630am la hape. Die nk hanta aku g kje la ape la...(Dua org ngantuk+mamai sdg discus konnonye. Xsempat ade keputusan, tau2 dedua dh pengsan, muahahaa...

Jam aku bunyik pukul 5 sku, mcm bese. Aku pon siap laju2. Bagi ilham susu sume. Tibe mase untuk kejut abang. Skali die marah. Eh? Smlm janji cmane ek. Aku yg terpisat2 berusaha untuk berpk. Lantas, abang mengarahkan aku untuk tdo balik. Aikk...Errmm...Dalam pada minah terpisat2 nie cube berpk, die tetap akur, salin baju kurung ke baju umah, menurut perintah n tdo. Huhu...sgt la syiokk. Sesungguhnye org ngantuk+terpisat2 diarahkan tdo, mmg xtolak la kan :P Xkesah la muke dah siap bedak pon and dh siap pakai minyak wangi sume :P

Walaupun tdo xla smooth. Pukul 7am jage lagi bg ilham susu. Pukul 9am mamat tu bising lagi. Kami dihalau kua bilik pulak. So..aku membawa diri n En. ilham ke bawah. Bg susu sume. Pukul 9am naik atas, Luqman dah sengih2 kat aku :P Kejut abah die then bawak En. Luqman p mandi. Pas minum, aku siap2 n kami pon kua la dengan aku bawak waja, abang bawak neo osak. Kononnye nk g Proton terdekat, @ Sri Gombak.

Sekali, neo tu lintas je pondok pak gad terus remm, remMM, REMMMM...n xmo jalan. Aku blkg neo. Blkg aku ade kete lak dah sibuk hon3. Aishhh....Nasib baik pak gad yg baik atie telah tolong tolak same itu neo g tepi.

Tpon proton customer servis, xdapat2. Lantas kami naik waja n cube ke service centre proton terdekat @ sri gombak. Dlm pade tu dok la cube tipon proton customer service xbenti2 dari tadi. Elok masuk je parking kt servis centre proton tu, tipon pon akhirnye bjawab. Nasib baik dapat org customer service yg agak helpful. Die kate xle nk hntar kt sri gombak tu sb stu kecik. Paling dekat bole hantar ke Bukit Maluri atau ke S. Alam terus. Tow adalah free kalu pakai insurans Etika. Org tu sms kn no. tpon Etika n alamat service centre Bukit Maluri.

So balik la ke rumah lps tpon Etika utk tow itu neo. Tgu n tgu n tgu...Aku kjap layan Ilham, kjap layan luqman. Penat..Lps susukan Ilham tengah hari tu, aku pon landing la jap sb En. Ilham tdo. Ade la dlm 20 minit kot, tjage sb Ilham merengek. Skali mak kate En. hb dah g opis, naik tow truck. Aku like, WHAT?!

Sgt sedih ok. Penat aku siap2 segala, mekap(pakai bedak je pon same lipstick) la beg susu luqman la. Alih2 duduk umah jugak. Dah la weekend pon xkemane sb En.hb kje. Ini siap naik tow truck tu, nk gk g opis. Aku igt, plg2 pon, ktorg ikot la kan tow truck tu smbil naik waja, g ke Proton centre of excellence @ S. Alam tu. Xde harapan la jawabnye. Tinggal la aku melayan kanak2 crancky di rumah smpai penyet.

Tu la kronologi kuda tunggangan ku yg tersadai lum balik2 lagi smpai hari ni. Harap2 dpt la dalam hari nie ke. Tu hantar kt Proton tu, mmg berlubang la poket kami. Kali nie, asenye lubang BESA PUNYE!!. Ye la...ade masalah gear box la radiator la enjin la...Ayoyoyoo..

- SEKIAN -



7 comments :

Siti Fatimah said...

**(sblm nie mmg berabuk, campo minyak pulak, sgt la, eeuuuwww).
aku kalu ko ngn hannan tulis blog mmg asek gelak je. korg ni mcm buat cite Alice N The Wonderland kekadang. Hahaha
Sbb aku cm perlukan daya imaginasi sikit nk bc. Hahaha. Best best best.
** Then aku cube pk sedalam2nye (echehh..).
hahahahaha... i'm still imaganing muka ko yg tgh pk tu.. eh tp tetibe cm jht lak. ko msti tgh risau2 kusut, aku lak gelak2 klaka....eheheh
**Bukan gambar hiasan: Ini kete Luqman. Die slalu sorok brg dalam seat kete die (a.k.a bonet kete).
Oh no.. luqman luqman... so cute.. klaka la..:D

mula2 gelak2. lama2 tediam...

ganbatte na ida chan... eh betul ke..ehehe

walau apa pun tetap best dpt pi keje sama2...

cm aku layan blues naik moto sorg2..bila aku peluk, kuyu ckp, jgn kacoo die tgh concentrate nih.. dlm2 sentap konpius gk..peluk pn salah? ahahaha.. lantak malas layan perasaan. janji aku tros blues, wpn tak melibatkan die :D

Ida Chan said...

ehehehe...imaginasi xbape kot. mkin lebih perlu intoasi yang betul, muahahaha....baru mcm betul2 denga ktorg bercerite :P

gmba tu gmba lame tu, waktu kt umah putrajaya. sb aku nk letak gmba luqman n kete die. tp mmg dari dlu smpai skang, die mmg ske sorok barang dalam bonet kete tu. haihhh..

tq ct. tu la asam garam idup aku. tetiap mgu mesti ade je punye adventure2 baru :p

kuyu marah sb ko raba die kot, muahahahaha....atau pelukan ko mmg btul 'mengganggu' die

:P xla, gurau je. jgn marah haa..

apepun, hidup msti terus!

DeLancrettLurpak said...

aku dah senang hati wahai ida, sebab aku dah jual savvy aku.. sebab keta tu bengong.. kadang2 service sampai 4-5 ratus!! Tayar je lepas discount Rm900 ok!! Baik la pakai kereta besau terus.. Balik Malaysia nanti, aku pakai kelisa, service murah and tak banyak problem...

shafarina said...

haah la ida.. servis blm pun mahal jugak.. minyak protong je pon :0

Ida Chan said...

miss lurpark: kelisa? ko mmg smpan kelisa kt msia ke ko cdg nk bli 2nd hand? org ckp kelisa mmg ok. tp skang suda replace sama itu myvi..

kak ina: tu la pasal. kite nie punye la nk support barang buatan msia kan (echehh, konnonn). tp seyes mahalll...tmbah2 kalu osak2 macam nie kan. haihh..

DeLancrettLurpak said...

Aku nak beli 2nd hand kelisa. Pakai kereta kecik aje dulu, rumah aku tu kosong lagi, nanti banyak nak pakai duit.. Siti oo Siti, berapa riban ko abis buat rumah ko? Kena betol2 tanya ni...

Ida Chan said...

miss lurpark: bagus idea iteww...ko nak balik msia bile nie? nt dok swak ek? elok gk tu interview puan ct pasal renovate umah nie :)