Thursday, August 18, 2011

Namaste Babu Ji - 3rd Day Without Abah..

17 Ogos 2011, Rabu

Tak sangka, dah Rabu dah. Though counting days, aku bsama askar2 kenit, are still going strong.

Hari nie merupakan hari yang paling rilek dalam sejarah aku sejak bekerja di A*M.

Tender dah settle, sebutharga pon dah submit ptg smlm. Puan bos kecik pon xde, berkursus, esok baru balik.

Hidup adalah tenang n aman damai. Time tengah hari, dapat la melelapkan mate, walaupun dengan keadaan serba tak selesa, iaitu tdo atas kusi dengan kepala di atas meja. Standed la tu kan..Yg plg wat tak selesa tu sb kusi die la. Terase indu pulak pada kusi di opis lame. Walaupun agak season, namun jauh lebih selesa dr kusi opis baru yg murahan n dah nak osak.

Ada la keje sbnarnye. Tp kurang urgent n adalah baik kirenye diamek peluang ni utk merehatkan diri. Nasib esok, blum tau lg kann..

Pagi td, dpt la chat kejap dgn abang. Dia pesan suh tgk flickr, ada gmbar yang dia upload, gmba waktu 1st day kt sana. Kebetulan hari tu jatuh pd public holiday, so dpt la dorg bjalan skit. Suh citer ttg keadaan die kat sane, katenye xreti. So hopefull those picas will help tell his stories for him.

Link Flickr Abang

Katanya, kat sane jem adalah sgt teruk. Nak ke tempat makan amek mase minimum 1-2 jam. And time gmbar2 makan beriani kambing tu diamek, jam dah pun pukul 10 mlm n dorg baru nak menjamah makanan. Sebelum tu hanya dapat berbuka dengan air mineral je dalam perjalanan. Ish3..

Pg td dpt chat skit je dgn abang. Dorg baru nak bersahur, kat sini dah 630 pg. Aku pulak nak rushing mandi n bersiap, nt tlambat pulak.

Ptg td pulak, tak lame lps kami di rumah berbuka, fring pon berbunyi lagi. Abang menegur..

Dorg baru balik dr syarikat telco yg sdg dorg lawati tu. Konon nk mandi then nk kua blk la, g berbuka. So, dia amek peluang tu utk chat jap dgn aku.

Xlame pon borak. Katanya, dia akan balik hari Sbtu nie, tp mkin flight pukul 12 mlm masa sane. Dengan beza waktu sebanyak 2 jam, tempoh atas kapal terbang 4 jam n gedebak gedebuk @ airport, mkin awal pagi ahad baru smpai KLIA.

Agak keciwa di situ. Memandangkan time departure hari tu kami xberpeluang nk hntar abang naik chuggington, maka aku bercdg time nk blk nie, nak parkg @ Putrajaya Sentral n naik ERL ke KLIA. Dapat la jugak bg Luqman merasa naik chuggington. Tapi, kalu dah subuh2 sepié smpainye, nak jemput naik chuggington gaye mane pulak la kann..

We'll think of something later..

Oo..n dia ckp cuaca sane xde la sejuk mane..

Aku cuba tgk gmba2 flickr abang kt Si Putih. Tu je pon yg convenient. Kat opis td ade jugak try bukak, tp slow yg teramat la pulak. So, bila kat umah nie, dpt la menjenguk. Pon xhabis khatam lagi.

Hati aku berbelah bagi, nak bagi Luqman tgk ke tak. And aku end up xtunjuk pon gmba2 tu kat dia. Bkn kejam. Tp aku xsmpai hati..

Aku tau die indukan abah die. Action2 dia amat ketara. Dia kalu gurau dgn abahnya, mmg kasar. So skang, end up aku didebik2 nya, stail gurau yg sama dgn waktu bsama abahnye. Peluk aku ala2 cekik-geram la n macam2 lagi gaya buli len.

Tp nt kejap2 kiss2 aku blk. Cakap sowi mama, tukman xsaje..Cian Luqman. Smpai hari nie, die masih belum mention abahnya. Sekali tu je la, hari tu, waktu die ngigau tu.

Menurut mak n Jiji, bangun tdo pg td n skali lg ptg td, Luqman melalak sebaik bangun tdo. Mencari2 mama. Nak mama..nak mama...Mkin dia takut aku pon hilang macam abahnye kot.

Cian sgt kt Luqman. Kalau abah tu wat video call ke, nak jugak la aku tunjuk kat dia utk melepas rindu pada abahnya. Ini, aku pon just text chat je dgn abahnye.

Isau..kalu aku tnjuk gmba2 abah nye nt die melalak2 mcm onggila, nak abah...nak abah...mane pulak nk dicarikan. Orgnye dh la xde kat Msia nie.

Walaupun dh berumo 2 thn, n dah bole ckp mcm org tue (just pelat je), tp xbermakne dia dh matang. Pemikiran die masih sgt terhad. Berkemungkinan besa die masih belum bole mengawal perasaan. N aku xsalahkan dia. Tp seyes ksian, sb rindu adalah satu perasaan yg sangat menyakitkan.

Aku cube utk spend lebih masa n bagi Luqman lebih perhatian. Sb kalu tak, die seolah xketentuan, usik itu ini, tolak adik, nak itu, nak ini, baling2 brg n mcm2 lg la, kacau sane sini. In short, wat perangai aa. Seyes geram diwatnya. Tp aku cuba utk reason dgn die setiap kali aku marah.

Seperti mana smlm n hari sblmnye, aku lobi die dgn movie Cars favoritenye. Balik2 citer tu. Wpun org len esp nenek dah taubat nasuha dah nak tgk citer Cars tu utk kesekian kalinye, Luqman xjugak jemu2. Walhal, nenek tu smpai dok usha VCD kt kedai CD @ Giant, nk belikan Luqman movie baru sb die xlarat menanggung bosan. Tp, stakat nie, blum beli lg sb takut nt die xske.

Peliknya Luqman nie, kalu die xske tgk sesatu katun tu, tp kite psang jugak bg die tgk, mula2 die tgk, tp nt smpai satu tahap dia akan nangis waktu sdg tgk movie tu, tibe2, smbik ckp xbesh..xbesh. Xpaham aku..




Aksi Luqman sdg tgk movie. Kadang2 elok duduk tertib di situ. Kadang2 dia kacau2 aku yg sdg chat dgn abahnye time tu. Tarik rmbut, cekik, debik2..





'Selamat', satu lagi cekak rambut aku dikerjakan dek Luqman sewaktu sesi melepas perasaan nye. Sblm nie pon dh berapa dah yang die 'kerjakan'. Haihhh...

Nasib baik la Si Ilham sgt la memahami n berdikari. Wat hal sndri je. Tp nt kejap2 dtg la kat aku, mcm check point gitu. As long as aku xberdiri, dok je kat lntai n xgerak ke mana2, elok je dia men sendiri..




Seronok btul dia dpt men mug mama..





Kita tolakk ini kusi..





Tebalikkan n nk cuba angkat pulak





N kembali ke mug tadi..


Skang..Kanak2 adalah ketiduran. Posing tdo lbh kurg same je dgn semalam n kemarin, so aku xamek gmba mlm ni.

N for Luqman, aku masih meneruskan rutin menyepray deodoran abang ke t-shirt yg aku sarungkan pd bantalnye.

Huuuarrrgghhh...

Seyes ngantuk gile. Nampak gayenye bateri nyalaan cik kopi dah pun mula malap. Sebelum aku go into hibernate mode, baik la aku sign off dlu. Smyg pon xlagi. Banyak lg mende yg nk diwat.

Adios..


- Posted using BlogPress from my iPhone



No comments :