Thursday, August 18, 2011

Namaste Babu Ji - 4th Day Without Abah..

Hari nie merupakan hari yang paling mencabar bagi kami di rumah..

Luqman mmg betul2 buat perangai hari ni..

Sejak pagi, smpai la dia melelapkan mata baru kejap tadi, mmg asik mencari marah semua orang. Usahkan Jiji n Mak, Abah pon marah kat Luqman hari ni. N sebelum dia tdo td, gado dgn aku pulak.

Yang jadi punca marah biasanya bila dia dok mengerjakan adiknya, Ilham. Hari nie, tah berapa puluh kali kne tolak, kena pukul badan n kepala (mostly kepala), even kena langgar dengan kereta.



Dia naik kete tu, kayuh laju2, langga adiknye yg sdg jalan terkedek2 tu.

Tu belum kira die sepahkan mainan n barang, ludah makanan merata2, panjat sane sini n tahpape lagi. Seyes hyper yang menjadi-jadi.

Part of aku sedar, dia berkelakuan mcm tu sb dia sendiri celaru n rimas dgn pe jugak yg di rasa. Rindu sgt pada abah barangkali. Tapi, sebahagian lagi rasa kdg2 dia melampau sgt n patut diajar.

Aku dh cuba mcm2 approach. Cakap n bertindak tegas, sudah. As in aku betul2 mean ape yg aku ckp. Bila aku kata, kalau dia xmau minum susu, nt aku tgalkan dia dlm bilik yang agak gelap sorg2, aku akan betul2 buat.

Pukul n cubit pon sudah. Nie waktu die langgar Ilham dengan kereta yang kayuh2 tu.

Diplomasi n cakap elok2 apetaj lagi. Smpai berbuih2 mulut aku nie ha. Sama ada dia buat bodoh atau die melentik2 badan bila aku pegang n insist doa denga pe yg aku nk ckp.

Sume xjalan. Luqman tetap degil n buat perangai.

Aku even ikot mak g Giant, sb nk bawak die kua. At least mcm a breath of fresh air kot, dpt kua dr umah jap.

Kat sane ok la. Dia mcm hepi kejap, walaupun dok dlm troli je pon. Balik je, sambung wat perangai lagi..

Aku jugak ada tanya, 'Luqman indu abah ke?'. Dia jawab,'Tukman induuu canat. Abah gi teje.'

Kesian kat dia, aku pon tnjuk kan gmba2 abahnye kt Si Putih, mudah-mudahan terubat rindunye pada abah.

Diam kejap je..

Haihhh...

Ilham kan dh pndai jalan. Walaupun terkedek2, tp dia sgt rajin praktis, jalan merata2 tanpa henti2, selagi die jaga.

Kalau kena amek, marah tu..n dia ni ada satu tebiat, suke sgt la g dekat2 dgn abang dia tu. Yang abang pulak, kalau adik tu jauh pon die bole lari berkejar semata2 nak tolak adik dia, ini kan pulak kalu adik ada dekat. Manjang kena lepuk je la..

Si Ilham tu pon satu. Dah tau Abang macam tu, nak jugak dtg dekat2. Tapi seyes kesian. Dia macam nk kawan dgn Luqman, nk men sesame. Tp Luqman lak pntang org usik barg die. Kdg2 tu, Ilham mcm tau abang die dtg nk pukul die, nt dia cube nk lari/ elak. Kadg2 smpai mate tu terkelip2. Tp last2 kena jugak.

Org len bukan la biakan je sume tu berlaku. Yg sempat n dpt tahan, dapat la. Yg xsempat tu nk wat cmane. Sume tu slalunye blaku dgn sgt cepat. Org len pon ada bende yg nk dikerjakan, kalu dok hadap je budak 2 org tu, xjd ape la kann..

Bulan pose kali ni, period aku mmg menggila. Dr 1st day pose, smpai la hari ke-16, berekor2. Tp sejak hari ke 16 aku dh mule pose. Free 2 hari. Then td, dtg lg. Letih ok. Tp aku tetap menganggapnya darah penyakit. Tp nt aku chk semula part tu.

Ada byk kemungkinan dia jd gitu. Sama ada sb aku stres kje atau sb aku pakai IUCD atau sb aku xckup tdo n rehat. Sejak pose, aku mmg tdo dlm 3 jam je kot everyday. Start tdo dlm 130 pagi, pukul 430 dh bgun saho. Kdg2 sempat lelap kejap dlm 1/2 jam lepas sahur. Tu je. Tdo kt opis time lunch adalah jgk, tp jarangnye sempat. Ade je kjenye. Smlm je la dpt rilek skit pon.

Hmmm...hari nie, xde chat lgsg dgn abg. Emel jauh sekali. Ada sekali je die tego aku pg td dlm ko 7 lbh skit. Tp aku h nak gwrak ke opis dh kot time tu. Sedar bile dh smpai opis. Tp bile aku reply, abang xjwb lgsg dh...

:(

Ini bukan la sesi mengeluh.

I just wanted to tell my-future-self, ttg keadaan n detail yg blaku hari nie. Supaya jd lembaran kenangan yang dpt aku bace, nikmati n hargai...di masa hadapan..


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 comments :

misshannan said...

mesti comel je adik dia jalan terkedek2 mcm tu kan...tantrum tu kalau dia layan mmg menjadi2...tu cara dia express feeling dia....

Ida Chan said...

Tu la kan hannan. Kasi la tips2 kot ada. Cmane ko handle askar2 ko time doeg tantrums lak?