Sunday, August 21, 2011

Namaste Babu Ji - 5th Day Without Abah..

Updating for Friday, 19 Ogos 2011


Alhamdulillah..baru sudah sahur...

Lpas tdokan Luqman malam tadi, dgn aku aku skali terpengsan. Nape aku sebut terpengsan? Sb mmg aku terlelap yg xterjage dh, Jiji sms pon xseda. Seda kejap pon sb Jiji masuk, hantarkan Ilham yang dh tdo ke bilik. Bila terjaga, rasa satu badan sgt3 berat. Baru la tersedar, satu benda pon aku xbuat lg mlm tu. Nie sume, gare2 terlupe minum kopi lepas berbuka tadi. Setakat nie aku blum pernah lg miss minum kopi sejak abang ke Bangalore. Cmane la bole miss mlm td nih. Nie msti gare2 minum milo pastu minum air yogurt Bliss tu. Ish3...

Mcm yg aku ckp td, sejak hari pertama abang pegi, aku xpernah miss minum kopi lps berbuka. N alhamdulillah..ada la tenaga skit nak bertahan melayan kerenah askar kenit dua orang tu, tdokan dorg, kemas2 bilik, solat, cuci-muke-gosok-gigi sblm tdo dam jugak tulis blog tanpa fail setiap malam sblm tdo. Slalunye mmg tdo dlm pukul 130 - 2 pagi setiap hari. N pastu bangun sahur dlm 430 - 5 pg n pastu kalu dpt lelap kejap, kalu x, terus bsiap nk g kje. Bulan2 pose nie jalan jem lem macam skit pagi2. Lagi pun aku dh tukar ke WP2, so besenye aku akn kua umh plg lewat pukul 7 suku gitu aa. Kalu lewat skit lg mmg alamat sgkut kt jem n merah la punch kad.

Haihh..mate nie wat hal lagi. Tau la Sabtu...mcm melekat2 bile dipejam. Tgn pon asik salah taip je...

Time aku tulis nie azan Subuh dah pun berkumandang. Ada baiknye kite benti rehat seketika utk solat subuh n kemudian layan mate kejap, sementara askar2 kenit masih lena. Jangan harap la aku dpt tdo lame, plg lewat, by pukul 8 - 830 karang, jage la tu. Kalu dorg dh bangun, alamatnye bole mimpi je la nak melelapkan mate time tu kann..

Ok...kita sambung..

Smlm Cik Jiji ngadu..katenye die kemas umah pg smlm, cuci langsir, kemas itu ini, kire mcm pra-kemas 4 raya laa..Sekali tetibe Luqman dtg kat die, bawak pensel, pegi cucuk pale Si Jiji nie..kompem sakit gile kot. Mamat tu pulak bukan reti lemah lembut. Ish3...so smlm adalah hari garang Jiji n die suda declare war same itu Luqman. War as in, gado-majuk gitu aa..

Luqman sbnrnye amat close dgn Jiji. Jiji je pon yang rajin melayan mamat tu. Tapi bile sudah war mcm ini, Luqman pon bertukar mencari ally baru, iaitu Unty Misha nye...So smlm die geng la same Unty Misha.

Kalu dulu, senang nk communicate dgn Luqman, esp sejak dia dh paham ckp n dah petah berkate2 nie, despite kepelatan die tu la kan. Kalu ckp baik2, mcm kalu suruh buat pape, like lps minum susu, letak susu atas meja ke, smpah buang kat tong sampah ke, mintk tolg amekkan pape or bg brg tertentu kpd sesape n bbrp other simple task, Luqman dh bole buat.

Tapi sejak dua menjak nie, menjadi2 ok, dengan degilnye, dengan menjawabnye. Tu blum kire yg die melawan lg...ish3...tu baru 2 tahun tu.

Contohnye, sejak kebelakangan nie, die suka sgt tbalikkan bakul menan die yg penuh tu. N sepahkan satu umah. Suh kemas balik, xmo.

Mama/ Cik Jiji/ Nenek : Luqman, simpan balik menan nie dalam bakul..

Luqman : (Jwpn #1) Mama/ Cik Jiji/ Nenek temash aa..
: (Jwpn #2) Man xmo temasy
: (Jwpn #3) ~ Die wat bodo n g men kat tempat len dgn selambanya smbil jalan smbil sepak2 menan yang bertaburan

Ade satu lagi perangai baru yang tak berapa baru tp mmg sgt2 menjadi skang...die ske wat Ilham jatuh, xkire la dengan cara tolak dengan tangan, sadung dengan kaki n langgar(bump) dengan perut atau bontot. Tu belum kire die pukul Ilham lagi.

Pe masalah die sbnrnye..aku xpasti...

Mungkin bermula dgn rase jeles pd Ilham. Tp seyes, even b4 abang pegi, aku mmg akan cube bg perhatian pd Luqman. Apetah lg sejak abang xde nie. Aku rase kdg2 aku lebihkan Luqman dari Ilham, as in slalu cube peluk die n ckp aku sayang n indu die, cube layan citer tv kegemaran die same2 bila ade peluang (slalunye kejap2 la), suap die makan, mandikn n pakaikan baju smbil borak n gurau2, contohnye buat belon sabun atau geletek2 dia ke.

Kekadang smpai aku biakan je Ilham kat Jiji atau Psah utk tengokkn, tp bile time susu aku cover la balik dgn bg sepenuh perhatian kt Ilham pulak. Ada jugak la aktvt mandi, pakai baju n suap mkn yg mcm aku wat kt abangnye.

Kire aku mmg try my best to give as much attention yang bole to both dgn seimbang (dgn keadaan melebihkn Luqman skit), dgn harapan dpt legakan dia yg merasa kehilangan dgn ketiadaan abahnye.

Tapi nmpknye kaedah tu masih kurg berjaya. Mkin bole la kjap je. Tahap keberkesanan masih agak rendah. Haihh..

Kalu Luqman wat salah, xkn nk bia je kan. Bila patut marah, kne la marah. Tp bila dimarah atau di'pok' tgn atau kaki die (mane yg berkenaan), die nmpk sedih n majuk n seolah develop jadi keras hati n bersikap worst dari yg sblmnye. Hmmm...cmane tu..

Mkin dari cara aku tulis ni menggambarkan Luqman dah bertukar menjadi sorg budak yang teruk. Xjugak sbnrnye. Ilham pon ade mase teruk die jugak (despite muke innocent die tu).

Tp aku percaya, die sdg lalui satu fasa yg sukar n mkin sdg berhadapan dgn konflik diri yg die sndri rimas n xtau cmane react, thus ekspresskn dirinye dgn cara mcm tu.

A 2-yr old kid dh bole diconsider as a todler. Kalu naik kapal terbang pon dh bole kne full price tau. What i meant was, he' s no longer a baby. He's growing up n he's growing fast.

Dgn pemikiran yang sgt pesat membangun tp stil masih sgt terhad, pasti die juga punye konflik n masalah. Tambahan pulak bila die xreti nak bgtau n share pd org len.

Hmm..xpe la..we'll take it as it goes. No matter how hard things will be for Luqman or for Ilham, I'll always try my best to always be there for them through thick n thin. That's what mothers are for. Even if it tears them apart, even if it kills them.

Anak2 adalah amanah Allah swt. Kalau pun 10 anak belum tentu bole menjaga seorg ibunye di kemudian hari, yang pasti ketika itu, tgwb aku sbg seorg ibu mkin telah selesai..

Aku akhiri entry dgn wajah2 kanak2 berkenaan..


























~ Sori la entry telah bertukar mebjadi entry emo yang membincangkan isu ibu-dan-anak, despite its title.


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 comments :

Siti Fatimah said...

Erm entahlah. Aku pn still struggling tobecome o gud mother kononnya. Ikotkn luqman sebaya hafiy. N hafiy is always my baby up until now. It really strikes me when u said, the toddler's words. Hafiy skg tgh fasa memberontak. Delicate sgt. 2 3 months past, die xkisah pn abg rampas menan. Now dia plak yg rmpas menan dr abg n dia takmo share! Abg dh mula willing to share. Mcm2 la emosi n perangai dorg berubah2 aku ase. N aku ase jgk emosi aku pn sama. Kdg2 aku bia je dorg nangis sb aku tak tau nk buat apa dh. Lately aku ase tu mcm hukuman plak. But there's also part of me yg ase i'm a bad mother!:(. Whatever it is. Itulah learning processes between mak n anak yg akan berpanjangan aku ase. Good side of it. Aku ase selagi kita bernafas bia kita terus belajar n terus admit kesalahan n terus fikir utk perbaiki keadaan. Itu mcm sisi positif. Harap Allah sntiasa pandu kita ek. Another things is. Mmg agak emo bila start bc ko ckp psl when our job is done. Anak aku dpn mata aku ni, tp aku dh ase rindu kt dorg lak. Heheh. Anyway, it's a good entry n knowledge sharing. Sukeerr! ;)

Ida Chan said...

Ct: Tu la kan...Aku tak tau la mak2 len. Tapi aku ase most maks akan ase lebih kurang same macam yang kite ase..kot..

Betul Ct, aku sayang sgt3 anak2 aku, jauh lebih dari aku sayang diri sndri. Tp aku slalu ckp pada diri sndri, itu mmg dh tgwb aku sbg sorg mak. Smpai mase, InsyaAllah, anak2 akan membesar n dewasa, smpai mase dirg mgkin xperlukan kita lagi.

Aku keep on ckp pada diri aku, kalu waktu tu smpai, aku xmo susahkn dorg. Bia la dorg dgn kehidupan dorg sndri. Mkin tlalu awal utk ckp cam tu. Tp aku just nk remind diri sndri je :P To not hope for others. Sb bile kita berharap pada insan yang bernama manusia, kita akan kecewa. Mengharap la hanya pada Allah swt.

Oh, suda meleret nmpknye :P